Sci-fi
Az
Orion-honlap fórumán sokszor vitáztunk, tépelődtünk
azon az örök témán, hogy mit is tekinthetünk
tudományos-fantasztikus irodalomnak, filmnek. Úgy látszott,
hogy megfelelő sémák felállítása jóval
nehezebb feladat, mint konkrét művekről vitázni, hiszen
a sci-finek a látható kellékei, jellegzetes helyszínei
éppúgy igazolhatják egy mű sci-fiségét,
mint amennyire lényegtelennek tűnhet a hiányuk más,
sci-finek érzett alkotásokban. Ezért határoztam
el egyszer, hogy összeszedek egy jókora ízelítőt
azokból a magyar nyelven is megjelent irodalmi művekből, amelyeket
én sci-finek tartok, és azok közül is kiemelkedőnek,
emlékezetesnek. Az itt látható ajánló
a szubjektív megítélésem tükre csupán,
nem is kívánom etalonként felmutatni. Mindenki bátran
vitába szállhat vele a fórumon. Aki viszont még
csak ismerkedni szeretne ezzel a körülhatárolhatatlannak
látszó, nagyon élvezetes műfajjal vagy tematikával,
annak őszinte szívvel ajánlom bármelyik ide sorolt
mű megszerzését, elolvasását, mert meggyőződésem,
hogy legtöbbjükkel a klasszikus, régi vágású
tudományos-fantasztikus irodalom legjobb tulajdonságaiba
kóstolhat bele; amelyik pedig esetleg ki is lóg kissé
a műfajból, az is kellemes olvasmány.
|
|

|
Ötvenedik
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1977) |
Egy
felejthetetlennek bizonyult novelláskötet, amely
a Móra Kiadó sorozatának 50. darabja.
Harmincegy válogatott elbeszélés található
benne, híres és kevésbé híres
szerzőktől.
|
|
Isaac
Asimov: Acélbarlangok
(Alapítvány
és Birodalom, 1993) |
Az
Alapítvány-ciklus számos kötetében
esik szó R. Daneel Olivaw és Elijah Bailey
figuráiról. Az előbbi egy emberszabású
robot az Aurora bolygóról, az utóbbi
egy földi rendőrnyomozó. Kettejük barátsága
ebben a bűnügyi történetben születik
meg, amelyben Bailey egy "űrjáró"
meggyilkolásának politikailag is nagyon kényes
ügyében nyomoz, a robot segítségével.
A regény részletesen festi le a zsúfolt
Föld zárt városokba, "acélbarlangokba"
tömörült lakosságának életét,
és ez érdekes ellenpontul szolgál a
későbbi folytatásokban bemutatott Aurora és
Solaria bolygók leírásához is.
Ugyanis a két főszereplővel további bűnügyi
jellegű, ugyanakkor a sci-fi sok erényét felmutató
regények is születtek: A mezítelen
Nap, A Hajnal bolygó robotjai, Robotok
és birodalom. (A könyv korábban Gyilkosság
az űrvárosban címmel is megjelent.)
|

|
|

|
Isaac
Asimov: Alapítvány
Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1971, 1982; Alapítvány és
Birodalom, 1993) |
Az
Alapítvány-ciklus gerincét adó
trilógia első kötete, Asimov leghíresebb
műve. Korunk után mintegy tizenhárom évezreddel
játszódik, amikor a galaktikus császárság
székhelyén, a Trantor bolygón per kezdődik
egy idős matematikus, Hari Seldon ellen, lázítás
vádjával. A tudós egyetlen bűne, hogy
az általa kifejlesztett statisztikai tudomány,
a pszichohistória felhasználásával
arra a következtetésre jutott, hogy a birodalom
hamarosan összeomlik. Büntetésből a galaxis
peremére száműzik őt és tudóstársait,
ahol a Galaktikus Enciklopédia megszerkesztése
lesz a kolónia feladata. Még évtizedekig
nem sejti senki, hogy az egész történet
egy Seldon által eltervezett folyamat volt, és
az Enciklopédia Alapítványnak sokkal
fontosabb célt szántak: az elkerülhetetlen
összeomlás után új birodalmi központ,
új irányító hatalom megteremtését.
A regényben és még négy elkészült
folytatásában érdekes, váratlan
fordulatokban gazdag meséket olvashatunk nagy történelmi
folyamatok és egyéni kalandok összefonódásáról.
A folytatások címe: Alapítvány
és Birodalom, Második alapítvány,
Az Alapítvány pereme, Alapítvány
és Föld.
|
|
Alfred
Bester: Tigris! Tigris!
(SF mesterei, 1990) |
"Gulliver
Foyle harmadosztályú segédmechanikus
harmincéves, nagy csontú, otromba fickó
volt... és százhetven napja hánykolódott
az űrben." A hajóroncsot egyszer csak egy másik
hajó közelíti meg, de a segélykérő
jelzés ellenére is továbbáll.
Foyle ennek ellenére végül megmenekül,
és onnantól élete céljává
válik, hogy szenvedését megbosszulja
cserbenhagyóján. Ennek érdekében
mindenre képes, bejárja a Földet, gazdagságot
szerez, börtönbe kerül, átépítteti
a testét. A történet egy olyan korban
játszódik, amelyben az ember már képes
segédeszközök nélkül a teleportálásra,
és ez számos érdekes változást
eredményezett az emberiség életvitelében.
A lendületes sodrású történet
külön érdekessége, hogy stílusában
jócskán "megelőzte a korát",
hiszen még 1956-ban jelent meg.
|

|
|

|
Bogáti
Péter: A linkostowni csapda
(Delfin Könyvek, 1976) |
|
Ez
a kalandos, szellemes, igazán szórakoztató
ifjúsági regény elképzelt helyszínen,
egy amerikai városkában játszódik.
Az ide érkező gombügynök összeütközésbe
kerül a városkát uraló gátlástalan
pénzemberekkel és a nekik szolgáló
rendőrséggel, akik megfenyegetik. De társra
talál egy kirúgott középiskolai
tanárban, aki feltalálta az embert erkölcsössé
formáló varázsitalt, és ketten
nekifognak, hogy rendbe hozzák a város dolgait.
A végén persze minden jóra fordul, a
jó győzedelmeskedik.
|
|
Bogáti
Péter: Az utolsó ember
(Kossuth, 1982) |
A
történet főszereplője egy fizikus, aki egy véletlen
során védett helyen van, amikor egy nukleáris
villámháborúban elpusztul az egész
emberiség. Nyomasztó és komikus egyszerre,
ahogy a saját életét tengeti a korábban
nyüzsgő civilizáció épen maradt,
de immár értelmetlenné vált hagyatékai
között. De egyszer új célt tűz maga
elé: elindul, hogy felkutasson egy másik esetleges
túlélőt.
|

|
|

|
Pierre
Boulle: A majmok bolygója
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1971, 1981 |
Ebből
a regényből 1968-ban híres film is készült,
amely kitűnősége ellenére is más, mint
maga a regény. Egy fiatal pár az űrben hajókázik,
amikor egy "palackpostára" lelnek, benne
egy hosszú írással. Az írás
szerzője, Ulysse Mérou elmeséli benne, hogy
társaival egy csillaghoz repültek, amely körül
bolygó keringett, és le is szálltak
ott. A bolygón először primitív körülmények
között élő embereket találtak, de
hamarosan rájöhettek, hogy a bolygó igazi
urai "civilizált" emberszabású
majmok, akik az emberekre vadásznak. Mérou
is a majmok fogságába esik, és egy kutatóintézet
ketrecében kell elhitetnie fogvatartóival,
hogy ő is magasrendű értelmes lény, méltó
a szabadságra és az önállóságra.
Nem fogadják szívesen, áldozata lesz
a majmok társadalmi rétegei közötti
ellenségeskedésnek, a politikai érdekeknek,
így egyetlen célja maradhatott, hogy megszökjön,
és visszatérjen a Földre.
A regény szatirikus hangnemben mutatja be a "beszélő
állat" fogadtatását a civilizált
társadalom tudósai, polgárai körében,
és gúnyos körképet kaphatunk a
sztereotípiákról, a rasszizmusról,
életelveink fonákságáról.
|
|
Ray
Bradbury: Kaleidoszkóp
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1974) |
A
kötet egy válogatást tartalmaz Bradbury
több, az 50-es években megjelent novelláskötetéből.
(Ezekből azóta magyarul is megjelent A tetovált ember és A villamos testet énekelem.) Bradbury híres és különleges alakja a sci-fi műfajának. A fantasztikus helyszínek, a
Mars, a Vénusz, az űr díszletei nem egyszer
csak háttérül szolgálnak azokhoz
a csendes, olykor szomorkás vagy éppen szívszorító
történetekhez, amelyekben gyakran csak
az amerikai átlagember természetén,
életrendjének, elveinek, szokásainak
értelmén és örökkévalóságán
tűnődhetünk el. De az író szívesen foglalkozik a ma (az 50-es évek) álmaiból megjósolható hétköznapi jövő értelmetlen, olykor riasztó vonásaival is. Vízióinak egy része bizony megvalósulni látszik. A kötet majdnem mindegyik novellája
remekmű, a klasszikus irodalom legnagyobb alkotásai
közé kívánkozó olvasmány.
|

|
|

|
Ray
Bradbury: Marsbéli krónikák
(Európa, 1966, 1982) |
Az
író leghíresebb novelláskötete
egymással alig összefüggő történeteket
sorakoztat fel, amelyekben a Marsot meghódító
űrhajósokat és az őket követő telepeseket
látjuk, de eközben az ötvenes évek
amerikai kisvárosainak és átlagembereinek
életét figyelhetjük meg. A többnyire
csendes hangulatú, mégis szorongató
írások szinte költeményszerűen
mesélnek a saját hibáinkról.
A könyvben néhány egyéb
novellán kívül helyet kapott a 451
Fahrenheit fok című kisregény is. Ebben
a megszokott, nyugati mintájú jóléti
társadalom nyugalmát a tűzőrök vigyázzák.
Ha valakiről feljelentés érkezik, hogy a lakásában
könyveket rejteget, azt letartóztatják,
és a tűzőrök a könyveket nyilvánosan
elégetik. A könyv ellentéteket szít,
elégedetlenséget szül, fölösleges
gondolkodásra sarkall, tehát a lángok
között van a helye. Az egyik tűzőrben, a kitűnő
előmenetelű Montagban kíváncsiság ébred,
és ő is az olvasók és könyvrejtegetők
közé csábul, bűntudat és a leleplezéstől
való félelem űzi az összecsapásig.
Ezt a kisregényt gyakran hozzák fel a szellemi
elnyomás történelmi példáinak
párhuzamául, és a François Truffaut
által belőle készített film sem bizonyult
méltatlannak az eredeti műhöz.
|
|
Italo
Calvino: Kozmikomédia
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1972) |
|
Részlet:
"VILÁGOSSÁG
SZÜLETIK
A
naprendszer bolygói - mondta G. P. Kuiper - egy gomolygó,
alaktalan ködfolt sűrűsödéséből kezdtek
megszilárdulni a teljes sötétségben.
Minden hideg volt és sötét. Később
a Nap kezdett összetömörülni, mígnem
körülbelül a jelenlegi méreteire húzódott
össze, és ebben az erőkifejtésben a hőmérséklet
egyre emelkedett, ezer és ezer fokra emelkedett, és
sugarakat kezdett kibocsátani az űrbe.
Koromsötét
volt - erősítette meg az öreg Qfwfq -, én
még gyerek voltam, épp hogy emlékszem
rá. Együtt voltunk ott rendszerint, a papa, a
mama, Bb'b nagymama, valamint nagybácsikáék,
akik látogatóba jöttek, Hnw úr,
akiből később ló lett, és mi, kisebbek.
... Az időt számon tartani nem tudtuk; valahányszor
nekiálltunk, hogy megszámoljuk a felhő fordulatait,
vita lett belőle, lévén hogy a sötétben
semmi tájékozódási pont nem volt,
és a végén mindig összevesztünk.
..."
Calvino
szelíd hangulatú, kissé groteszk, de
inkább játékos meséi mindig egy-egy
alapvető kozmogóniai tételhez kapcsolódnak,
de élvezetükhöz nem szükséges,
legfeljebb szórakoztató többletet nyújthat
a fizika és a csillagászat alapfogalmainak
ismerete.
|

|
|

|
Orson
Scott Card: Végjáték
(Galaktika Fantasztikus
Könyvek, 1991) |
letölthető |
Az
emberiség egyszer már összecsapott egy
különös, idegen fajjal, akiket egyszerűen
csak hangyoknak hívnak, és az emberek
majdnem vesztettek. Nem tudni, mikor kerül sor az újabb
összecsapásra, de sejthető, hogy nincs sok idő.
Teljes erővel folyik a felkészülés, még
gyerekeket is képeznek egy űrbéli katonaiskolában.
Andrew "Ender" Wiggin egy szomorú kisfiú,
aki először azt hiszi, hogy ebbe az iskolába
kerülve megszabadul bátyja szüntelen kínzásaitól,
de rá kell jönnie, hogy az új közösségében
továbbra is állandó próbának
van kitéve, ahonnan csak előre menekülhet. Csak
kiképzői tudják, hogy vagy hamarosan megtalálják
a legtehetségesebb fiúk között a
flotta új vezérét, vagy a hangyok győznek,
ezért nem lehetnek kíméletesek.
Átható, megragadó és
elgondolkodtató regény, szellemes és
élvezetes ötletekkel körítve.
|
|
Francis
Carsac: A sehollakók
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1980) |
Mi,
emberek nem is tudjuk, de galaxisunkban ádáz
csata zajlik a többi emberszabású civilizáció
és egy érthetetlen, veszedelmes idegen faj,
a mislixek között. Megegyezésre nincs remény,
mert a mislixek a hideget és sötétséget
szeretik, ezért kioltják a csillagokat. A Szövetség
irányítóinak, a hisseknek egy űrhajója
hajótörést szenved a Földön,
és a hibák kijavítása után
egy földi ember is velük tart. A hissek és
a többi civilizáció új reményt
látnak benne, mert mint kiderül, az emberek nem
érzékenyek a mislixek halálos sugárzására.
A küzdelem új irányt vesz.
Carsac jellegzetesen francia stílusú, kalandos
regénye kimondottan kellemes, pihentető olvasmány.
|

|
|

|
Francis
Carsac: A világűr Robinsonjai
(Kossuth Fantasztikus Sorozat,
1972) |
Az
alapötlet már Verne idejéből ismert: a
Föld egy idegen bolygóval ütközik,
és egy kis darabja, a rajta levő településsel
és emberekkel együtt az idegen bolygóra
kerül át. Szerencsére az életkörülmények
nagyjából megfelelők, de hamarosan kiderül,
hogy a bolygó egyik uralkodó élőlénye,
amit hidrának neveznek el, veszélyes, halálos
ragadozó. Az embereknek reményük sincs
a hazajutásra, ezért be kell rendezkedniük
új hazájukban, meg kell szervezni a rendet,
helyre kell állítani az életet, meg
kell védeniük magukat a hidrák ellen.
Sőt, felfedező utakra is indulnak, rátalálnak
a bolygó intelligens őslakóira és más
meglepetésekre. A francia geológus
és őstörténész író
kalandos meséje, enyhe utópizmusa a sci-fi
kevésbé megszokott csoportjába tartozik,
ezért kellemes változatosságot, jó
szórakozást kínál.
|
|
Arthur
C. Clarke: 2001. Űrodisszeia
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1973; Szukits Kiadó, 1994) |
Clarke
legnevesebb regénye ez, a sci-fi műfajának
egyik legismertebb műve. Ismertségéhez nagyban
hozzájárult az 1968-ban készült
film, amelynek Clarke a társszerzője volt, a regény
is a film készítése közben formálódott.
A film - nagyszerűsége ellenére - kissé
nehezen érthető művészi szimbólumai
miatt sok kritikát is kap, árnyékot
vetve a regényre is, holott a regény világosan
érthető, kitűnően megírt, olvasmányos
elbeszélés. (Három folytatása
is megszületett - 2010, 2061, 3001
-, de ezek nem érték el az alapmű igen magas
színvonalát.) A történet
hárommillió évvel ezelőtt kezdődik,
amikor emberőseink még a napi élelem összegyűjtésével
és a ragadozók elől való bujkálással
merítik ki erejüket. Egy nap az egyik horda előtt
megjelenik egy nagy, sima felületű, fekete hasáb,
és ez a tárgy, amely idegen gazdáitól
kapott feladatát teljesíti, az előemberek primitív
elméjébe csempészett kis gondolatokkal,
ötletekkel elindítja az emberiséget a
fejlődés útján, majd eltűnik.
1999-ben a Holdon, ahol már lakott kutatóállomások
működnek, a Tycho kráterben kevéssel a
felszín alatt találnak egy nagy, sima felületű,
fekete hasábot, amely tökéletes formájával
kétségtelenné teszi, hogy nem emberi
alkotás. A hasáb napkeltekor egy rádiójelet
küld a Szaturnusz irányába. A jel célja,
jelentése ismeretlen, ezért a pánik
elkerülésére az egész leletet titokban
tartják. 2001-ben egy űrhajó,
a Discovery indul kutatóútra a Szaturnusz felé,
három hibernált és két ébren
levő űrhajóssal. Feladatuk a bolygó felderítése,
csillagászati kutatások elvégzése.
Az űrhajó emberi intelligenciájú számítógépe,
HAL viszont tudja, hogy a küldetésnek nem ez
az igazi célja. Mivel legközelebbi munkatársaival,
a két űrhajóssal szemben állandó
hazugságra kényszerül, meghasonlik, és
a probléma megoldásaként az életükre
tör. Az egyik űrhajósnak szerencsére sikerül
HAL-t kikapcsolni, és ezután egymaga folytatja
az útját, hogy találkozzon az idegenekkel.
|

|
|

|
Arthur
C. Clarke: Holdrengés
(Kossuth Fantasztikus Sorozat,
1973) |
Ez
a regény elsőrangú témát kínálna
egy mai katasztrófafilmhez, de talán szerencséjére
még nem fedezték fel. (Bár az Airport
'77 története szinte gyanúsan hasonlít
hozzá. Annak egyik szerzője egy bizonyos H.A.L. Craig...
De ez nem Clarke-ot rejti.) A Holdon zajlik
a turizmus, egy-egy csoport körutat is tehet a holdtengereket
borító rendkívül finom por felszínén
"úszó" járművekben. Az egyik
megszokott út közben hirtelen holdrengés
rázza meg a környéket, és az emiatt
keletkező örvényben eltűnik a holdjáró.
Személyzete és utasai sértetlenül
megúszták a balesetet, de sem a felszínre
jutni, sem üzenni nem tudnak. Eközben a felszínen
észreveszik az eltűnésüket, de először
sem az okát, sem a helyét nem ismeri senki.
Megindul a kutatás. De ha megtalálják
is, hogyan hozzák őket a felszínre?
|
|
Arthur
C. Clarke: A város és a csillagok
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1979) |
Évmilliónyival
napjaink után a Föld sivár felszínén
már csak egyetlen város létezik, egy
nagy, fedett, békés város, ahol az emberek
kifinomult gépekkel szolgáltatják ki
magukat, míg ők ezer évnyi hosszú életüket
élvezik. De miután életük eltelik,
sem pusztul el szellemük, mert a Központi Kompjúter
tárolóiban megőrződnek kiválogatott
emlékeik, és személyiségük
egyszer-egyszer újraszületik, új életet
kezdhet. Ebben a nyugodt világban jelenik meg az ifjú
Alvin, akinek nincsenek emlékei előző életeiről,
mert első ízben született meg. Emellett magányos
is, mert nyugtalan, természetellenes vágyak
zaklatják: látni szeretné, mi van a
városon kívül, a külvilágban.
Meg is találja a módját, hogy elhagyja
a várost, és megtudja, hogy van egy másik
település is a sivatagban, egy nagy falu, ahol
nyitottságban élnek az emberek, és olvasni
tudják egymás gondolatait. A két város
nem akar egymásról tudni, de Alvin megzavarja
a tespedt nyugalmat, kideríti, hogy miért bújt
el a városokban az emberiség maradéka,
és hogy már nincs mitől félniük.
Ez Clarke legjobb regénye, nagy ívű,
gondolatgazdag mese.
|

|
|

|
Michael
Crichton: Az Androméda-törzs
(Kossuth Fantsztikus Sorozat,
1972) |
Crichtonnak, aki számos sikeres mozi- és tévéfilm történetét írta, ez a legnagyszerűbb
regénye. Az író nem tagadhatja le orvosi
végzettségét, jártasságát
a biológiában. A történet szerint
egy ismeretlen kórokozó tűnik fel egy pici
amerikai városkában, egy visszatérő
műhold hozta a Földre. Villámcsapásszerű
gyorsasággal öl, és legyőzhetetlennek
látszik. Egy orvoscsoport kapja a feladatot, hogy
egy ilyen esetre előkészített, csúcstechnikával
felszerelt titkos laboratóriumban azonosítsák
a kórokozót, leírják jellegzetességeit
és megtalálják az ellenszerét.
Hamar rájönnek, hogy ha csak egyetlen sejt is
kiszabadul, hihetetlen pusztulás vár emberek
millióira. A regény a valóságban
is elképzelhető laboratóriumot és a
kutatás folyamatát mutatja be nagyon érdekesen,
kalandokkal, elgondolkodtató elméletek felidézésével,
és persze végül csak egy hajszálon
múlik a világ sorsa.
|
|
Michael
Crichton: Az átprogramozott ember
(Kossuth Fantasztikus Sorozat,
1974) |
Crichton
újabb orvosregénye egyben egy bűnügyi
történet is. Harold Franklin Benson, 34 éves
fehér férfi, elvált, foglalkozása
számítógép-kutató. Pszichomotoros
epilepsziában szenved. A legutóbbi rohama alatt
félholtra vert egy benzinkútkezelőt. A gyógyszerelésére
irányuló korábbi próbálkozások
eredménytelennek bizonyultak. Egy kórház
új műtéti eljárást próbál
ki a betegen: egy apró számítógépet
ültet Benson agyába, amely észleli, és
az elektródáin kibocsátott impulzusokkal
ellensúlyozza, illetve megelőzi a roham kifejlődését.
A műtét sikeres. Csak elfelejtették számításba
venni Benson rögeszméjét, amely szerint
a számítógépek erőfölénybe
kerültek az emberekkel szemben, és persze senkinek
nincs még elég tapasztalata egy számítógéppel
"kombinált" agy működéséről.
Benson megszökik, és az impulzusoktól
lassan állandóvá váló
rohamában gyilkolni kezd.
|

|
|

|
Dévényi
Tibor: Hová lett Artúr?
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1981) |
|
Debreczeni
Titusz, a BIMROPA igazgatója az új időkhöz
igazodva felveszi a vállalathoz Logodi Paszkált,
a fiatal mikromérnököt, hogy fejlesztési
mérnökként építse meg az
első magyar molekularezegtetőt. Az első sikeres változat
repceolajjal működött és 12 variációt
tapasztott. A dinaftalinos készülék után
elkészült harmadik, szénsavas készülék
már 113 variációra volt képes,
és ez sokkal több volt, mint amennyi a mikronikus
bimbamcsengők gyártásához szükséges.
Ezzel a szerkezettel biztosan sikerül betörni a
liechtensteini, az albán és a mátészalkai
piacra, ennél többről pedig senki nem álmodhat.
Tubay, az örökké jókedvű üzletkötő
szerencsére már el is adta a következő
öt év termelését, előre. Drágán.
Később is ráér megtudni, hogy mi is
ez a mikroizé. Töpfler, a szállítási
osztály vezetője jó kis fusit szimatol, amelybe
a sógorát, a Pekingi Kacsa üzletvezetőjét
is be lehet még vonni. A bizakodó hangulatot
csak dr. Gesztesi Félix (Ikszperkettő) emberzetvédelmi
felelős rontja el időnként, amikor egy-egy új,
tudományosan igazolt eljárással javítani
próbál a jelenlevők hangulatán.
A mérnökök egyszer csak észreveszik,
hogy a rezegtető rendszeres időnként selejtet termel,
ütemre. Különleges számítógépprogrammal
sikerül megfejteni a selejtgyártás ütemének
jelentését, és rájönnek,
hogy egy ismeretlen, intelligens lény ezen az úton
üzen nekik. El is nevezték Artúrnak, mert
így egyszerűbb róla beszélni. Artúr
pedig azt üzeni, hogy kedden háromkor érkezik.
Dévényi teljesen komolytalan és
nagyon mulatságos írásai, ez a kisregény
és a kötetben levő további elbeszélések
az évtizedekkel ezelőtti magyar világ közismert
sajátosságait parodizálják.
|
|
Harry
Harrison: A Technicolor® időgép
(Galaktika Fantasztikus
Könyvek, 1989) |
Egy
magányos tudós elkészíti az első
működő időgépet, de a továbbfejlesztéshez
támogatóra van szüksége. Felkarolja
őt egy csőd előtt álló kis filmcég,
és a nyújtott támogatásért
cserébe az időgép felhasználási
lehetőségét szerzi meg. Egyetlen dolog mentheti
ugyanis meg a céget: ha a hét végére
egy kész, bedobozolt filmet szállít
le a hitelezőknek. Filmet készíteni pár
nap alatt? Lehetséges, ha a forgatás és
a stúdiómunka a mi időnkön kívül,
például a múltban történik
meg, akármeddig tart is, majd a stáb a hét
vége előtt visszatér a jelenbe. Sőt, költséget
lehet megtakarítani, ha a múltban kerítenek
helyszínt és statisztákat egy monumentális
történelmi filmhez. Így kezdik meg a forgatást
Krisztus után 1003-ban az Orkney-szigeten, a viking
Ottar, Lófejű Thord fia birtokán. Persze nem
minden sikerül úgy, ahogy eltervezték,
de a film végül csak elkészül, és
az olvasó jól szórakozik.
|

|
|

|
Robert
A. Heinlein: Angyali üdvözlet
(JLX Kiadó, 1993) |
|
Heinlein
tűnékeny divatját a magyar kiadású
sci-fiben ez a regény alapozta meg, teljesen érthető
módon. Mély filozófiai tartalommal,
társadalomkritikával tűzdelt eszmefuttatás
az emberi szülőktől származó, de a Mars
lényei által felnevelt Valentine Michael Smith
története, aki a Földre visszatérve
politikai huzavonában találja magát,
és víztestvérei, azaz hű barátai
segítségével keresi saját léte
célját. Feledhetetlen olvasmány, és
néha kínosan aktuális.
|
|
Frank
Herbert: A Dűne
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1987) |
A
galaktikus birodalmat a padisah császár irányítja,
de a navigátorok működtetik. A navigátorok,
ezek a különös, mutáns lények
hajlítják meg a teret, hogy az űrhajók
a csillagok között utazhassanak, de mindehhez szükség
van a természet csodás adományára,
a fűszerre. Ez az anyag egyedül az Arrakison található
meg, ezen a száraz sivatagbolygón, a Dűnén,
amely hatalmas sivatagi férgek birodalma. Véget
nem érő politikai csaták zajlanak az Arrakis
birtoklásáért, és most a császár
arra utasítja a Harkonnen-házat, hogy adja
át a helyét az Arrakison az Atreides-ház
uralkodóinak és népének. A hatalomváltás
megtörténik, de a Harkonnenek orgyilkosságtól
sem riadnak vissza a különleges birtok visszaszerzéséért.
Az Atreides trónörökös, Paul, akit
anyja a Bene Gesserit rend terveitől eltérően hozott
a világra, tudatában van értékes
képességeinek, és a fűszerrel átitatott
világban megnyílik előtte az út, hogy
végre megszülessen belőle a Kwisatz Haderach,
a Bene Gesseritek messiása. Ám ő apja nyomába
lép, és a Dűnén rejtőzködő hatalmas
nomád nép, a fremenek vezéreként
akarja elfoglalni a császári trónt.
Herbert terjedelmes regényének ez
az összefoglalása nem lehet többre alkalmas,
mint hogy érzékeltesse a regény jövőt
és múltat egybeolvasztó történelmi
stílusának ívét, hogy ígéretet
tegyen egy nagy uralkodó felemelkedésének
bemutatására egy fondorlattal, mérgekkel,
titkos szövetségekkel és harccal teli
világban. A regényből ismert mozifilm, később
pedig remek tévéfilm is készült, szolgálva
annak a sok rajongónak az örömét,
akik a folytatásokból és melléktörténetekből
kialakított Dűne-univerzum varázsát
élvezik. Ám a legkiemelkedőbb mind közül
az összes történet megalapozója,
maga az alapmű.
|

|
|

|
Kaszás
István: A Galaktika urai
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1976) |
|
A
kötet rövid, egymással csak lazán
összefüggő elbeszéléseket tartalmaz,
amelyek központi témája az emberiség
háborúja egy hódító idegen
fajjal, később pedig az ember hódító
útjai más csillagok bolygóin. A mára
már elkoptatottnak tűnő téma ellenére
ezek az írások, mivel nem a harc részleteinek
puszta ecsetelésére összpontosítanak,
elgondolkodtató, élvezetes, kalandos történetek,
egy olyan korból, amikor még az akciós
sci-fi filmek nem voltak mindennapunk sablonos részei.
|
|
Laczkó
Géza: Holdbéli Dávid csodálatos
tapasztalatai a Földön
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1972; Galaktika Fantasztikus Könyvek, 1981) |
|
Ez
a harmincas-negyvenes években készült
regény kissé régies stílusa ellenére
még ma is figyelemre érdemes. A Holdon élő
bölcs, kristályos formájú lények
egy felderítőt vagy követet küldenek a Földre,
aki emberi alakot ölt, hamar az újságok
és slágerszerzők kedvencévé válik,
politikusok dörgölőznek hozzá, még
egy apró köztársaság is uralkodójának
teszi meg. A követ mindent megfigyel, sokakkal beszélget,
szemügyre veszi az ember (tudományos nevén
Mucor Bipes Erectus, azaz két lábon felegyenesedve
járó penész) viselkedését,
viszonyát a világgal. A regény a követ
jelentését tartalmazza az otthoniaknak, részben
összefoglaló tanulmányok, részben
elbeszélő történetek alakjában,
és mi igazán nem lehetünk a benne olvashatókra
büszkék.
|

|
|

|
Ursula
K. Le Guin: A sötétség balkeze
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1979) |
letölthető |
Az
immár nyolcvanhárom bolygóra kiterjedő
szövetség nyílt követet küld
a Gethen bolygóra, hogy felkínálja a
szövetséghez való csatlakozás lehetőségét.
Gethen fagyos égitest, állandóan a tél
valamilyen változata tapasztalható rajta még
az ember által lakott övezetben is, és
nincs rajta repülő élőlény, emiatt az
ember sem jutott el rajta a repülés ötletéig.
De nem ez a legkülönösebb jellegzetessége,
hanem lakói szexuális biológiája.
A getheni emberek ugyanis semleges neműek, és havonta
egyszer, a kemmer idején előre meghatározatlanul
hím- vagy nőneművé alakulnak, megtermékenyíthetnek
vagy megtermékenyülhetnek. Életük
többi idejében viszont hiányzik a társadalmukból
a kétnemű emberiségekre jellemző állandó
nemi versengés, ami érdekesen nyomja rá
a bélyegét a viselkedésükre, normáikra,
meséikre, családi viszonyaikra. Ebben a különleges
világban jár-kel az Ecumen követe, előbb
egy királyságban, később egy köztársaságban
vendégeskedve, kiszolgáltatva az általa
soha meg nem érthető politikai erőpróbáknak.
Az amerikai születésű írónő különleges
stílusú, csodálatos regényben
mutatja be ezt az általa végletekig kidolgozott,
elképzelt világot, amelyben a saját
társadalmunk egy újszerű modelljét is
szemügyre vehetjük.
|
|
Stanisław
Lem: Kiberiáda
(Európa Kiadó,
1987) |
Ez
a könyv rövidebb-hosszabb meséket sorakoztat
fel királyokról, lovagokról, tudós
mérnökökről, mindenféle rendű és
rangú polgárokról - akik egytől-egyig
robotok. De ezekben az ellenállhatatlan humorral megírt
történetekben persze rólunk, emberekről
van szó. Lem nagyon híres elbeszéléskötete
szerencsére zseniális műfordításban
került el hozzánk, és nagyon szórakoztató,
nagyon emlékezetes olvasmányul ajánlható
fiatalnak, öregnek.
|

|
|

|
Stanisław
Lem: Pirx pilóta kalandjai
(Európa Kiadó,
1970) |
Pirx
űrhajósról szinte mindenki hallott már,
ha elég idős ahhoz, hogy a kalandjaiból készült
magyar tévésorozatot láthassa. Pedig
az a sorozat sajnos az árnyéka sem volt annak
az elbeszéléscsokornak, amely ebben a kötetben
olvasható. Pirx nem az a kalandfilmekből megismert,
széles vállú, acélos tekintetű,
szögletes állú hősfigura, hanem kissé
elfogódott, mégis talpraesett, teljesen emberi
lény, akinek a kalandjai egészen más
élvezetet kínálnak, mint a ponyvaregények
hőseiről szólók.
|
|
Stanisław
Lem: Visszatérés
(Európa zsebkönyvek,
1979) |
|
Ennek
a termékeny, és a kiadók között
is népszerű írónak ez a regénye
egy kevéssé ismert, mégis talán
legkiválóbb műve. A történet egy
űrhajósról szól, aki társaival
évszázadnyi hosszú kutatóútról
érkezik vissza a Földre, miközben ő csak
tíz évet öregedett. Elfáradva,
kíváncsian, tisztes fizetéssel a zsebében
veti bele magát a földi élet nyüzsgésébe,
de közben a dolgok annyit változtak, hogy ő már
a pályaudvaron is eltéved. Új technika,
új szokások, szokatlan jómód,
ám ő nem találja a helyét jövője
Földjén, és ez leginkább a betrizálásnak
a következménye. Ezt az eljárást
ma már minden kisgyereken elvégzik, és
ennek köszönhetően eltűnt az emberekből az erőszakosság,
a vakmerőség, az önpusztításra
való hajlam, a szenvedély – vagyis mindaz,
ami a korábbi időkben látszólag az embert
emberré tudta tenni. Pedig hősünk nem valami
brutális fenegyerek, hanem sokféle erkölcsi
és fizikai próbán átment, sokat
megélt űrhajós, higgadt, tanult ember. Végzetére
összetalálkozik egy fiatalasszonnyal, aki saját
kora eszményeire emlékezteti, és akibe
emiatt őrülten beleszeret. De mégsem csak egy
egyszerű, romantikus történet ez, hanem temérdek
szellemes és működőképesnek látszó
ötlettel gazdagított jövőkép egyben,
amelyben jócskán van alkalmunk megfontolni
néhány jelenkori alapelvünk mellett és
ellen felhozott érvet is.
|

|
|

|
Lőrincz
L. László: A hosszú szafári
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1984) |
|
Az
ismert író két régi kisregénye
olvasható ebben a kötetben. Az első, az Örök
visszatérés egy űrhajós története,
aki egy hosszú útjáról megdöbbenésére
a saját fiatalságának idejébe
érkezik vissza. Mivel ő ebben az időben nem is létezik,
menekülni kényszerül, de egyszer csak összetalálkozik
saját magával, és onnantól a
régi testében az idősebb elméje éli
újra a régi eseményeket. Az jövő
ismeretében látja újra saját
feleségét, barátait, kollégáit.
Titkát nem tudja sokáig őrizni, emiatt egyre
többen fordulnak ellene, amíg csak az államhatalom
úgy nem dönt, hogy bezárja a kört.
A második történet, A hosszú
szafári egy kisfiú története,
aki brutálisan megöli a saját apját.
Ő jól tudja, hogy nem az apja az áldozat, és
mindent megtesz, hogy ezt a világ is észrevegye.
Ügyvédje megtalálja a fiú naplóját,
és az olvasó ezzel ismerkedhet meg a kisregényben.
Nagyszerű, érett mű, az író legkiválóbb
munkája a műfajban.
|
|
Mónus
Miklós: Ő és Az
(Népszava Lap- és
Könyvkiadó, 1984) |
|
Ez
a kevéssé ismert, de mégis említésre
érdemes, rövid regény a magyar sci-fi
könyvkiadás átmeneti fellendülésének
egy maradandó emléke, könnyed olvasmány,
érdekes ötletekkel. A történet
egy automata kutatóűrhajót mutat be, amely
a Sas csillagkép irányába tart, hogy
kapcsolatot keressen az onnan érkező jelzéseket
kibocsátó értelmes lényekkel.
A főszereplő a hajó "gépagya", amely
lelkiismeretesen végzi gondterhes irányító
munkáját, és elektronikus beszélgetéseket
folytat az űrhajó más automatáival.
Ám a hajó tervezői nem hittek a mesterséges
intelligencia tökéletességében,
ezért egy fiatal, jóformán érintetlen
emberi agyat is elhelyeztek a fedélzeten, összekötve
a többi berendezéssel. A terv szerint a gépagy
és az emberi agy az út alatt majd összeismerkedik,
és a cél érdekében egyesítik
a képességeiket. A terv bevált, nagyon
is. Az Agy felfedezi, hogy a Gépagy valami ismeretlen
irányító erőnek engedelmeskedik, és
további rejtélyek is felbukkannak. Ideje bevetni
az ember utánozhatatlan intelligenciáját.
|

|
|

|
Nemere
István: A Neutron-akció
(Kossuth Könyvkiadó,
1982) |
letölthető |
Méltatlan
dolog volna a felsorolásból kihagyni a
legtermékenyebb magyar sci-fi szerzőt, aki regényeiben
jól ötvözte az egyszerűbb vonalú
akciós-kalandos történetek jellegzetességeit
a sci-fi témáival és módszereivel,
és feltűnően jó érzékkel találta
meg a "népszerű" és az "igényes"
irodalom közös területeit.
Az író ehhez a regényéhez olyan
témát választott, amely a magyar olvasók
számára akkoriban még talán valószerűtlennek
is tűnhetett, mára viszont mind a híradókban,
mind az akciófilmekben mindennapjainkhoz tartozónak
mondhatjuk. Egy latin-amerikai ország egyik katonai
bázisáról hajnalban ismeretlenek ellopnak
két neutronbombát. A terroristák hamarosan
közlik a követeléseiket, és a határidő
még a délután lejár. A katonai
elhárítás azonnal riadóztatja
az ilyen esetre kijelölt válságcsoport
tagjait, akik egy központban irányítják
a bombák felkutatására irányuló
kísérleteket. Az egyik legbiztosabb ütőkártya
egy sokoldalúan képzett kommandós egység,
amelynek sikerül is nyomokra bukkannia, viszont a terroristák
nagyon jól szervezték meg a saját védelmüket,
nem lehet a veszélyt egyetlen rajtaütéssel
elhárítani. A tét hatalmas, mindkét
bombát egy nagyvárosban rejtették el,
és ezeket a bombákat a határidő lejártakor
fel is robbantják. Nemere Istvántól,
egyéb művei mellett, több hasonló témájú
regény is megjelent, mint A kozmosz korbácsa,
Kalózok az űrben, Holtak harca.
|
|
Frederik
Pohl: Az Átjáró
(GBK Könyvklub, 1991) |
Robinette
Broadhead egy szegény sorsú fiatal bányász,
aki szerencsét próbálni utazik az Átjáró
néven ismert kisbolygóra. Ezen az égitesten
nemrég találták meg a hícsí
néven emlegetett idegen lények számos
űrhajóját. Az emberiség ezekről a lényekről
gyakorlatilag semmit sem tud, sosem találkozott velük,
írásos emlékeket sem hagytak maguk után.
Önkéntesek, nagy jutalom reményében,
próbautakra indulnak az űrhajókkal, mert mindenféle
leírás hiányában csak ezzel az
önveszélyes módszerrel lehet a hajókba
programozott úticélokról információt
szerezni. A többség nem tér vissza. A
szuggesztív stílusú regény, amely
egy tetralógia első kötete, az Átjáró
életéről és Robin néhány
útjáról mesél.
|

|
|

|
Frederik
Pohl - C. M. Kornbluth: A Venus-üzlet
(Kossuth Fantasztikus Sorozat,
1971) |
|
Mitchell
Courtenay ötcsillagos reklámügynök,
vagyis van mit a tejbe aprítania, bár a felszínen
maradásért neki is minden nap meg kell dolgoznia.
De egy olyan világban, amelyet átszőnek a reklámok,
és a kereskedelmi ügynökségek irányítanak,
igazán otthon érezheti magát. A konzik,
vagyis a konzervatív elvekért küzdő ellenálló
csoportok okoznak ugyan némi problémát,
de a különféle fizetett rendőrségek
kézben tartják a dolgokat. Ám Courtenay
egy konkurens cég aljas mesterkedése nyomán
hirtelen a Fogyasztók rétegében találja
magát, elvágva minden addigi ismerősétől,
akik halottnak hiszik. Belekóstolhat a függőségre
nevelő termékek és reklámok élvezetébe,
az adósságspirálba és az egyszerű
emberek sorsába. Mivel tanult, intelligens ember,
tudja, hogy gyorsan ki kell szakadnia ebből a környezetből,
és sok fáradsággal vissza kell verekednie
magát addig a rétegig, ahol már biztonságba
juthat, régi, kedves életébe.
Ugyan a feszült tempójú regény
által sugallt jövőkép mára nem
vált teljesen valóvá, egyelőre, kissé
kétértelmű tanulsága ellenére
is bőven adhat(na) gondolkodnivalót napjaink jámbor
fogyasztójának. Pohl több hasonló
témájú regényt is írt,
ilyen például a folytatás, a Reklámhadjárat
is, de ez a regény közülük a legsikerültebb.
|
|
Teknős
Péter: Jártunk a jövőben
(Móra Kiadó,
1968) |
|
Két
budapesti gyerek, Pisti és a nagyobbacska Kati egy
szerkezettel véletlenül a jövőbe kerül.
Kis bolyongás után találnak egy házat,
ahol megpihenhetnek és a meghökkentő, jövőbeli
technikába is belekóstolhatnak. Ám mielőtt
a ház gazdája biztonságba helyezhetné
őket, eltévednek, és egy gyerekfaluban kötnek
ki, ahol be is fogadják őket. De hiába a sok
csoda, a jó mulatság, Pistinek elege lesz a
jó viselkedésből, a sok szabályból,
beveszi magát az erdőbe, hogy Robinsonként
éljen, igaz, elég kényelmetlenül.
A tábor nevelői mindent látnak, de az egyszerűbb
megoldások helyett inkább utána küldik
Katit, hogy térítse vissza Pistit a jó
útra. Nagyon szórakoztató, fantáziadús,
kalandos ifjúsági regény, felnőtteknek
is ajánlható.
|

|
|

|
John
Wyndham: Újjászületés
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1977) |
A
brit író regénye egy nagy világháború
után játszódik, amikor a sugárveszélyes
területek között kis falvakba húzódva
éldegél az emberiség maradéka.
A megrémült emberek még jobban félnek
mindentől, ami más, ezért minden nyomorékot,
torzszülöttet, mutánst elpusztítanak,
bármi légyen is a hibájuk. De él
köztük néhány gyerek, aki gondosan
rejtegeti testi hibáját, olyan is akad köztük,
aki telepátiára is képes. Vele lép
szellemi kapcsolatba egy távoli vidékről egy
asszony, akinek a bíztatására a gyerekek
összefognak és megszöknek. Hosszú
útjuk végén találkoznak az asszonnyal,
aki egy felvilágosultabb, új társadalomba
vezeti el őket. A kötetet az író
néhány kitűnő, válogatott novellája
egészíti ki.
|
|
Zsoldos
Péter: Ellenpont
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1973; magánkiadás, 1987) |
Ez
az érdekes regény szinte végig tele
van rejtvényekkel. Csak apránként bontakozik
ki, hogy a főszereplők egy robotkomplexum részei az
elhagyott Plútón, és feladatukhoz híven
megpróbálják megkeresni az embert. Hogy
ki az, hogy néz ki, hol keressék, maguk sem
tudják, de ez nem jelenthet akadályt. Személyiségük
kiterjesztését robotűrhajóba ültetve
expedíciót indítanak a naprendszer belseje
irányában, és minden bolygón
érdekes, új, elemzésre váró
jeleket találnak, ismeretlen – ügyetlen leírásuk
alapján az olvasó által is csak nehezen
azonosítható – tárgyakat, újabb
robotokat. A történet utolsó része
az ellenkező irányból indulva, a Földön
ismét egyszerű technológiai szinten élő
emberek közösségét mutatja be, míg
végül a két vonal összetalálkozik.
|

|
|

|
Zsoldos
Péter: A feladat
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1976; magánkiadás, 1987) |
Az
író leghíresebb regénye egy távoli
bolygón kezdődik, ahová a Földről kutatóűrhajó
érkezik. A bolygón egy ősemberszerű fajt találnak,
és megfigyeléseket gyűjtenek róluk.
A hajó reaktorának meghibásodása
miatt a személyzet tagjai sugárfertőzést
kapnak. A legkevésbé sérült kutató
a halála előtt még rögzíti a személyiségét,
gondolatait egy consociator nevű készülék
segítségével a hajó számítógépében,
és utolsó erejével még előkészíti
"feltámadásának" merész
tervét. A terv szerint amikor a sugárzás
veszélytelenre csökken, a számítógép
egy ősembert fog a hajóba vezetni és annak
agyába táplálja a rögzített
személyiséget. Amikor ez megtörtént,
az ősemberben újjászületett kutató
nekilát, hogy hasonló módszerrel társakat
szerezzen, mert a Föld hajdan áldozatot hozott
az űrhajó elküldésével, várja
a kutatás eredményeit, számára
tehát az eredmények hazajuttatása a
legfőbb feladat.
|
|
Zsoldos
Péter: Távoli tűz
(Móra Kiadó,
1969; Kozmosz Fantasztikus Könyvek, 1974,
1983) |
Ez
a csodálatos regény egy trilógia középső
része (A Viking visszatér, Az utolsó
kísértés), önállóan
is tökéletesen élvezhető. Gregor Man geológus
az előzőleg átélt kalandok következtében,
az űrhajó orvosa szerint nincs elég jó
egészségi állapotban ahhoz, hogy a többiekkel
hazatérhessen a Földre, ezért a Tau Ceti
bolygóján kell maradnia. A bolygó egyik
tengerparti népe, amelynek uralkodóját
lázadásban megölték, királyává
fogadja őt, az Égből Jött Isteni Urat. Man ettől
kezdve megtapasztalhatja, mennyi baja van egy lelkiismeretes
uralkodónak, ha népe javát keresi, és
eközben hol békében, hol háborúban
kell kormányoznia kis országát. Az író
élvezetes gondolatkísérletében
a Földközi-tenger ókori miniállamainak
mintájára elképzelt világban
kalandozhatunk, remekül megformált figurák
társaságát élvezhetjük,
és bővíthetjük történelmi
ismereteinket.
|

|
|
|
Ez
volt az én ajánlóm a tudományos-fantasztikus
irodalomból. Hogy mi maradt ki? Azok a történetek, amelyek
film alakban híresek lettek, de nyomtatásban nem voltak olvashatók,
vagy nem voltak kiemelkedők. És azok a történetek is,
amelyek az én megítélésem szerint nem illenek
a sci-fi kategóriájába, vagyis a fantasy, a horror,
a transzcendens jelenségek, a vámpírok és más
mesebeli lények valóban fantasztikus, de a természettudományok
és a technikai lehetőségek élvezőinek gondolkodásmódjától
távolabb álló irányzatai.
A
sci-fi jellegzetes megjelenési formája a novella. Nincs mindig
szükség egy helyszín, egy életforma, társadalmi
berendezkedés, technikai szint részletes jellemzésére,
sok esetben ezek pár szóval is érzékeltethetők,
főleg ha az író számíthat az olvasóinak
műfajbeli műveltségére, a más írások nyomán
szinte már önálló életre kelt fogalmak ismeretére.
A novellában a lényeg a legtöbbször maga az ötlet.
A Galaktika antológia és a sok megjelent elbeszéléskötet
szerencsére bőséges kínálattal szolgált
a rövidebb tudományos-fantasztikus írások ízlelgetésére,
ezekből emelek ki, némiképp ötletszerűen, néhány
különösen emlékezeteset, amelyek azon nyomban le is
tölthetők és elolvashatók.
Isaac
Asimov: A tréfamester
A
pokolba tartó vonat (Gondolat, 1970), Piknik a senkiföldjén
(Kriterion, 1985)
Ray
Bradbury: A gyilkos
Kaleidoszkóp
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek, 1974)
Ray
Bradbury: A világ utolsó éjszakája
Galaktika
2, A tetovált ember (Galaktika Baráti Kör Könyvklub,
1992)
Arthur
C. Clarke: Isten kilencmilliárd neve
Riadó
a Naprendszerben (Európa, 1965), Gyilkos idő (Maecenas, 1988)
Hirosze Tadasi: Az izé
Galaktika
59
Raymond
F. Jones: Zajszint
Galaktika
17
Colin
Kapp: A bűnfürkésző
Galaktika 21, Metagalaktika 1
Kaszás István: Egy robot az űrből
Kaszás István - A Galaktika urai (Kozmosz Fantasztikus Könyvek,
1976)
Ursula K. Le Guin: Az út iránya
Ötvenedik
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek, 1977)
Stanisław
Lem: Az Elektrubadúr
Kiberiáda
(Európa, 1987)
Ward
Moore: Lót
Galaktika
76, Gyilkos idő (Maecenas, 1988)
Kurt
Vonnegut: Beszámoló a Barnhouse-effektusról
Ötvenedik
(Kozmosz Fantasztikus Könyvek, 1977)
Alekszandr
Zsityinszkij: A Brumm-hatás
Metagalaktika 4
|