ORION társasjáték

Ez, kérem, egy klasszikus műtárgy a gyermekkoromból. Nem tudom pontosan, mikor készülhetett. Hozzám valamikor a hetvenes évek elején jutott el, vagyis még a sorozat hazai sikereinek csúcsán. Emlékszem, egy nyáron éppen ezt játszottuk, amikor egy barátom hozta a hírt, hogy megismétlik a sorozatot a tévében, látta valami újságban. Onnantól csak ezzel a játékkal foglalkoztunk, megújult lendülettel.

a fedélPedig nem kifejezetten jó játék. Gyerekként igazából sosem értettük meg, hogy ez csupán a "Ki nevet a végén?" típusú, lényegében csak a kocka-dobásban kihívott szerencsétől függő egyszerű játék feljavított változata. A varázsa abban rejlik, hogy alkalmat ad a film történeteinek, szereplőinek és eseményeinek felidézésére újra meg újra. Gonosz vonása, hogy a játékosok az Orion és a kevésbé becses emlékű Hydra személyzetét helyettesítik a játék folyamán, ami persze minden nap alkalmat adott egy félórányi közelharcra azzal kapcsolatban, hogy aznap kik is lehetnek az Orion szerencsés tagjai. A játék szabályai között ugyan az első pontban szerepel, hogy hogyan kell a szerepek felosztását eldönteni - a játék készítői azért sejthettek valamit a majdan fellángoló vitákról -, de néhány lelkes kisgyereknek felesleges igyekezet volt és lesz holmi kőbe vésett szabályokról példálózni.

Úgy illik, ha néhány szót szólok a készítőkről is. A hetvenes évek elején a jelek szerint még nem volt divatban a híres Végfelhasználói Szerződés (EULA) és társai, meg a szerzői és forgalmazói jogok sűrű emlegetése, ugyanis a dobozban egy huncut betűt nem leltem a játék kitalálóiról. Meglehet, hajdan tartozott hozzá egy nyomtatott cédula, amely szerint rendeltetési célja társasjáték, langyos szappanos vízben nem mosható, forgalmazza a nemtudomki, de a szerzőt ezen sem szokták említeni. A fedél belső oldalán, a játékszabály sarkában a "690124-KKSÜ" felirat olvasható, ez talán a hivatali bejegyzés 1969-es évéről árulkodik. A megszürkült doboz aljára gumibélyegzővel rányomták, hogy "702", valamint ezt: "F.ár 39-50". Ez bizony komoly összeg lehetett akkoriban, amikor kedvenc Delfin-könyveimet megvehettem 8-10 forintért.

Az egyetlen értelmes jelzés a fedél sarkában lenne található, de azon a jelek szerint az egyik kiskutyánk próbálgathatta a fogacskáit. De azt hiszem, sikerült rekonstruálnom a maradék nyomokat, és tisztelettel adózok a Péceli Htsz. (értesülésem szerint háziipari termelőszövetkezet) emlékének.

a figurák

Ha még nem ismered a játékot, akkor nézzük meg, miről is szól. A küzdelem egy nagy táblán zajlik, amelyen megtalálhatóak a film egyes helyszínei. Ezek közül azt kell a táblán lépegetve megközelíteni, amelyiket a játék elején kihúzott feladat-kártya meghatározza. A játék rész-feladatokra és eseményekre oszlik, ezekről további kártyák rendelkeznek, amelyeket az utasítás szerinti helyzetekben kell felvenni. A játék eredményét a megszerzett pontok döntik el, de ezek többségét a táblán való haladás közben gyűjtögetik a játékosok.

Amint láthatod, a játékhoz formatervezett figurák jártak, amelyek markolászása, nézegetése külön színnel gazdagította a játékosok élményeit. A két űrhajó egészen jó lett, de a teknőcök, amelyek itt felülről vagy oldalról láthatók, igen sajátságosra sikerültek. A sablon készítője talán valami kisautó formájából indult ki. Nekem a piros az Orion és a sárga a Hydra; a teknőcök A, B, C, valamint D, E és G betűkkel vannak egymástól megkülönböztetve. A képet közelebbről is megnézheted, ha rákattintasz.

Ha úgy döntesz, hogy kipróbálnád a játékot magad is, akkor szükséged lesz a játékszabályokra, meg a szöveges kártyák tartalmára. Ha ide kattintasz, letöltheted ezeket Word2 formátumú dokumentumok alakjában, amelyek megírásakor igyekeztem a szöveg mellett az eredeti tördelés jellegét és terjedelmét is megtartani. A játékszabály nagy méretű, ezért ha a kinyomtatásával gondjaid vannak, használd az A4-es formátumba átigazított változatot. Ha pedig ínyenc kedvedben vagy, itt letöltheted a szabályok eredeti, beszkennelt képét is (tömörítve 183 kB). Érdekessége, hogy olyan masinán szedték, amelyen nem volt í, ú és ű betű. A szövegfile-okban ezeket a hibákat, engedelmeddel, kijavítottam.

a táblaKövetkezhet a játéktábla. Egyelőre nem tudok jobbat kínálni, mint a sajátom beszkennelt és kissé retusálgatott mását. Később, ha lesz rá módom, el fogom készíteni egy újrarajzolt, a mostani torzulásoktól és gyűrődésektől mentes változatát is. Ha le szeretnéd tölteni a képet, amely 150 dpi fel-bontásban mérethelyesen (azaz 58x40 cm-es méretben) kinyomtatható, akkor kattints rá. A file mérete 1138 kB, de megéri.

Végül, ha szeretnéd közelebbről megcsodálni, netán kinyomtatni a játék dobozfedelének káprázatos és illően stilizált grafikáját, akkor csak kattints a lap elején már látott kicsinyített képre. A file 290 kilobyte hosszú, és a fedelet 100 dpi felbontásban ábrázolja. A doboz egyébként 43x30 cm méretű, és mintegy 3 cm magas. Az eredeti kép, a történelmi hűség okán, az én igen nehéz időket átvészelt példányom szkennelt másolata. Ám akadt egy társunk, aki djhusi néven szignálta munkáját, ő sok fáradsággal megtisztította a képet a sok ránctól és szennyeződéstől, és megosztotta velünk a rendbetett fedélképet, amelyet itt tölthetsz le.

Kész, ennyi. Mást nem is tehetek hozzá, mint hogy kellemes visszarévedést és jó mulatást kívánok.

DE NINCS MÉG VÉGE!

Ha majd megnézed a szöveges részeket, észreveheted, hogy az összesen tizenöt darab kártyában csupán négy feladatra való anyag van megkomponálva, és az eseményekhez rendelt utasítások száma is minimális. Találj ki újabb kártyákat! Lehetnek ezek között újabb feladatok ugyanezeken a helyszíneken és újabb választható utasítások is. Nem szükséges a sorozathoz hűen ragaszkodnod, a játék kitalálója sem tette. Tervezhetsz a játékban több elágazási pontot, összetett történeteket is, persze tartsd szem előtt elsősorban a játszhatóságot. Tervezhetsz eltérő feladatsorokat vagy kártyákat eltérő korcsoportok részére. Módosíthatod a játékszabályokat is, ha az szórakoztatóbbá teszi a játékot. Kitalálhatsz bármit, ami jónak, érdekesnek tűnik. Külön csoportba sorolva akár olyan kártyákat is írhatsz, amelyek játékra nem jók, de tréfának, mulatságnak igen.

Arról ne feledkezz meg, hogy itt két (vagy akarod, hogy több?) csapat játszik egymással, és a jelen szabályok szerint pontokat gyűjtenek a játék során. Ezért célszerű ügyelni arra, hogy a két csapatnak nagyjából azonos esélyei legyenek a pontszerzésre, de legalább több játék során kiegyenlítődjenek az esélyek. Az eredeti játék készítője emiatt alakíthatta át a film történeteit, ezért vonta be mindig a teknőcöket és a Hydra csapatát is a teendőkbe; lehet, hogy nem mindig sikeresen. Vesd be a fantáziádat, színezd ki a játékot! Ha nagyon fontos, akár újabb helyszínt is kialakíthatsz a táblán, bár szerintem a tábla méretét nem nagyon volna érdemes megnövelni. De azt javaslom, először kezdd inkább a már meglevő feladatok kiegészítésével, új "Alfa" vagy "P", "M" stb. kártyák kigondolásával.

Adok még egy ötletet. Az eredeti játékban talán a figurák mozgatásán kívül nincs semmilyen döntési, választási lehetősége a játékosoknak. Biztos te is találkoztál már olyan szerepjátékokkal vagy ezekből írt könyvekkel, amelyekben időnként a játékosnak kell választania néhány lehetőség közül, és az események a döntésétől függően más-más mederben folynak tovább. Ha megfelelő számú és ügyesen szerkesztett kártyát adsz a csomaghoz, kiegészítheted vagy átalakíthatod a játékot ilyen irányban is. Ha jó arányban vonod bele a történetbe a szerencsét is - ez megnyilvánulhat oly módon is, hogy a játékosnak több kártya közül találomra kell egyet húznia -, akkor nem kell attól tartani, hogy a játékosok túl hamar kitanulják a győztes döntés-sorozatot. Igazán az volna a jó, ha barátaiddal kellően ki is próbálnád, amit csináltál, de megismerésre érdemes "béta"-változatokat is bemutathatsz, csak tüntesd ezt fel.

Az eredeti játék hagyományainak tiszteleteként azt javaslom, ne lépd túl a mostani kártyák által meg-határozott terjedelmet, persze a kártyák számát csak a célszerűség határozza meg. Az új kártyáid szövegét megtervezheted a mostaniak mintájára, de az is jó, ha csak a szöveget készíted el, formázás nélkül.

Küldd el nekem a saját műveidet! Szívesen letölthetővé teszem azokat bárki számára, és az azokról szóló érdemi véleményeket vagy javaslatokat is. Ahogy eddig is, a nyilvánosság csak azt fogja megtudni rólad, amit te a küldeményedben erre kijelölsz, az aláírásoddal, vagy például egy "szerzö.txt" file-ban. Ha megvan, amit küldeni akarsz, vagy véleményed, javaslatod van, kattints az ábrára.

Még egy fontos dolog: fogadd el, hogy a műveidért nem kapsz sem jutalmat, sem bármiféle honoráriumot vagy jogdíjat, és amit elküldesz, azt ezzel nyilvánosságra hoztad. Ezenkívül kérlek arra, hogy ne küldj be olyasmit, amit nem te találtál ki, anélkül, hogy erre felhívnád a figyelmemet.

Ha beindul (valaha is) ez a kis produkció, akkor majd megoldom, hogy az elküldött kreációkra szavazni lehessen, és így a legötletesebb, legértékesebb munkák és alkotóik élvezhessék a többiek nyílt elismerését.

Üdvözöllek.

 2004. november 28.
(2007. december 31.)

Ha üzenni szeretnél nekem...



utóirat: Ha valaki esetleg irigyelni kezdene azért, mert nekem ilyen különleges emléktárgy van a birtokomban, az vígasztalódjon. Azóta ugyanis elajándékoztam egy végtelenül kedves és bájos fiatalasszonynak, akivel ez a honlap összeismertetett, és aki talán újra arra tudja majd használni ezt a játékot, amire való: a gyermekei játszhatnak vele. Ez sem utolsó szempont.
 


Új szabályok érkeztek!

Elsőként ifj. Szomorú Tibor küldte el az általa tervezett kiegészítést a játékhoz. Az újdonság külön érdekessége, hogy a csatába új résztvevőket vont be: megjelennek a Varangyok is a táblán, a földi űrhajókat és telepeket veszélyeztetve, valamint a földiek oldalán a Chroma saját űrflottája is harcba száll, ha az irányításukhoz elegendő a játékosok száma. Innen töltheted le a szabályokat és a hozzájuk tervezett új figurák rajzait. (2007. március)

 


vissza a főoldalra > > >
Az Orion űrhajó fantasztikus kalandjai
 

frisbee