Új terminusok a műfajon belül, vagy kívül, vagy fölül: szép törekvés, adekvát nézőpont, gyümölcsöző előrehaladás.
De nem ad választ a kérdésre - sőt, minden korábbinál távolabb visz tőle -, nevezetesen hogy miként lehet a tudományos-fantasztikum ilyen nehezen definiálható, nehezen leírható, rendkívül összetett és szétágazó valami, ha abban a pillanatban, hogy meglátok egy sci-fit, rögtön tudom: sci-fi!?

Ha különféle közmegegyezésen alapuló megegyezések volnának szükségesek a műfaji határok és korlátok felismeréséhez, irodalom- és filmelméleti kislexikonnal a hónunk alatt kellene ilyesféle eszemecserébe bocsátkoznunk (sőt, a tévé elé leülni, ha másnap az Orion-fórumon szeretnénk megbeszélni a látottakat), akkor képtelenség volna, hogy "gondolkodás nélkül" sorolja bármelyikünk, mit szeret a sci-fiből, mit nem, mit tart problémás esetnek, és mit üres szemfényvesztésnek.

No, persze, sok minden akad még az emberi életben, amit definálni, körülírni, lehatárolni, beskatulyázni oly mértékben nehéz, hogy szinte lehetetlen - mégis azonnal tudja az ember, ha azzal a jelenséggel találkozik (nem mondok példát, mert szentimentális költő léleknek csúfolnátok :). De miért kéne ennek az egyébként szimpla regény- és moziműfajnak efféle magasztos és mély emberi ügyek sorába tartoznia?!

Mármost, hogy annyit traktáltalak Titeket az Astronaut's Wife (miért nem lehetett ezt egy az egyben lefordítani?..., persze, tudjuk, azért, amiért az Alient sem, pl.) homályos történetével, fel sem merek vetni egy hasonló, de talán még direktebb példát: a K-Pax nevű filmét.

(Hát akkor csak dióhéjban: egy embert tartóztat le napjainkban New Yorkjában a rendőrség: jól öltözött, de nincs semmilyen igazolványa. Furcsákat beszél, hát bolondokházába viszik. A rutinos orvos azonban rögtön látja: ez nem egy szokványos elmebeteg... Képtelenségeket beszél... de van benne rendszer. Fantasztikus például a csillagászati tudása, miközben apró földi összefüggéseket sem ismer fel. A banánt héjastul eszi. Ő maga azt mondja, egy idegen bolygó látogatója - nemsokára haza is megy. Bármiről hajlandó beszélgetni, de nem tágít a meséjétől. Az orvos mint pályafutása legkülönösebb betegére tekint rá. "Prot" azt is előre vetíti, mikor, melyik napon hagyja el a Földet. És láss csudát: azon a reggelen hiába keresik a szobájában... Na most, a filmben egyetlen jelentéktelen motívum sem "erősíti meg", hogy itt bármi igazság is lehetne "Prot" őrültségében. Semmi, de semmi. Eltűnik a szobájából? Hát miért ne szökhetne meg egy ápolt a kórházból?)

Ez sci-fi? Vagy sem?
(Annyira "ki van centizve", hogy már-már magam sem tudom - cáfolva valamelyest a fent előadott okoskodásomat.)
Attila



*******************************************
Orion-fórum, 2005.11.10.
http://users.freestart.hu/orion8/forum.html