Soderberg egy érdekes figura; valóban az "akar, de nem tud" egy kissé
erős, de nem teljesen rossz megközelítés vele kapcsolatban. Pl. nem
tudom, volt-e szerencsétek a "Kafka" c. filmjéhez. Ez egy fikciós mozi,
amelyben Kafka valós életrajzi elemei keverednek egy hozzáillő
fantasztikus történettel. Jól eltalált nyomasztó hangulat, megfelelő
korrajz, és a sztori végül mégis teljesen érdektelennek bizonyul (már
szerintem).
Ellenben az ő Solarisát egyáltalán nem írnám le ilyen módon,
kifejezetten jól eltalálta, habár teljesen felesleges volt a "kicsit
őrült, de ügyes technikus" karakter és a "megdöbbentő fordulat a vége
előtt" klisé (kiderül, hogy az ügyes technikus másolat, sőt már ölt is,
mert enélkül nem lenne elég megdöbbentő) alkalmazása, itt nyilvánvalóan
az amerikai neveltetés játszott közre.
A hangulat és a sztori sebessége tekintetében nyilvánvalóan a Mestertől
kölcsönzött, ami nagyon is javára válik a filmnek. Hiszen követhette
volna a másik utat is, miszerint nagy költségvetésű akciófilmet csinál,
amelyben kommandósok vadásszák le a klónokat egyenként, majd végül egy
nukét dobnak a gonosz óceán agyközpontjára "Atomot neki!" felkiáltással.
Ugyanebbe a kategóriába esik Salayaman (vagy valami ilyesmi), aki
általában a félelem természetrajzát próbálja felvázolni, és rendszerint
majdnem sikerül is, viszont a sztori silánysága végül maga alá gyűri a
mondanivalót. (Elsősorban a "Jelek"-re gondolok itt, a "Falu" végül is
nem volt annyira rossz.)
Namostviszont de Palma. Hát, sajnos nem tudok egyetérteni. Mondjuk
bevallom, hogy sohasem szerettem az ő stílusát. Viszont a "Mars
mentőakció" szerintem elképesztően rossz film. Éppenhogy tele van
hamburger-klisékkel, és hogy a hamburger-közönség nem eszi meg, annak
kizárólag az az oka, hogy a nem-hamburgerség megtévesztő köntösébe van
öltöztetve. Űrodisszeiás hangulatok, de Palmás lassítások, de mindhiába,
mert mindez egy unalmas, rosszul megírt, elcsépelt sztorit szolgál ki.
A leszállás előtt mindenképp kell egy meteorzápor, mert az izgalmas.
Lenne, ha nem lenne borzasztóan rossz a dramaturgia és a zene hozzá.
A csodálatosan fejlett hajdani kultúra hátrahagy egy eszközt, ami
otrombán kinyír mindenkit, akinek nem szól az üzenet. Forgószéllel, mert
biztos imádták a látványos dolgokat.
A megfelelő embert viszont azonnal érthető holografikus ábrák
tájékoztatják, többmillió év ide, vagy oda.
A katasztrófa feletti bánatukban az ősök rögtön egy másik galaxisba
költöztek (másik csillag nem lett volna elég grandiózus).
És végül főhősünk elindul az ősök után, hátha X millió év után még
éppoly kedélyesen el lehet velük beszélgetni. Hajója a másik galaxis
felé veszi az irányt (mert másik galaxisba úgy kell utazni, hogy
elindulunk abba az irányba).
Bocsánat, a kemény szavakért :)
Motyó
*******************************************
Orion-fórum, 2005.09.27.
http://users.freestart.hu/orion8/forum.html