Tetszik a mókás felvetés a Dűne aktuális indexre tételével kapcsolatban, és igen, sokat olvashatunk az elemzésekben arról, milyen ügyesen előtérbe helyezte Herbert az arab kultúrát akkor, amikor ez még keveseknek jutott eszébe. És igen: nem biztos, hogy továbbhaladhatunk, ha egy-egy konkrét mű - kedvelt avagy viszolyogva nézett-olvasott alkotás kapcsán - ütköztetjük az "ez miért volna sci-fi?/már hogyne volna az?" kérdéseket. Az is igaz viszont, hogy ugyan mi más tehetnénk jelen fórumunk keretein belül :)

Azt még hadd tegyem hozzá, nehogy a Lynch-verzió elvakult rajongójának képében tűnjek fel, hogy az 1984-es mű méltán az amerikai mozitörténet egyik legnagyobb bukása, amelynek valamelyes elismertséget csak az idő hozott, ám amely kétségkívül pokoli nehézségek között létrejött (durva, ám plasztikus kifejezéssel élve) fércmű - hogy mennyire az, arról akit érdekel, sokat olvashatott, még a film hazai DVD-kiadásának extra anyagai között is, vagy pár éve a Népszabadság féloldalas cikkében. Ezzel együtt érdekes, hogy mégis átsüt rajta a rendező zseniálisan egyéni látásmódja, amelynek szavakba öntésére nem vállalkozom. Akinek bejön Lynch, annak be, akinek nem, nem.

Azt hiszem, egy ilyen eposzi méretű történet megjelenítéséhez nem ártanak a legendás nevű és képességű színészek. Meg kell viszont említenem, hogy egy ponton a modernkori tévéfilm veri a mozit: ez pedig az anyukát játszó Saskia Reeves, aki szerintem napjaink egyik legkitűnőbb, még egyelőre kellően el nem ismert színésznője. Jessicaként alakítása jóval erőteljesebb, mit elődjéé (pedig ő sem volt akárki, sőt), ami nagy előnyére válik a cseh-német verziónak, különösen hogy televíziós darabokban amúgy is ritkán látni hasonló színészi teljesítményt.



*******************************************
Orion-fórum, 2005.09.13.
http://users.freestart.hu/orion8/forum.html