Udv' A regi filmek ertkelesenel elfelejtettem megemliteni a japanokat. Nem mintha odalennek a japan filmekert - legalabbis nem a 'Csillagok haboruja' utanzatokert vagy a gumi- szornyeket felvonultato idetlensegert -, de azert egy egesz csinos kis 'u"ropera'- trilogiat csinalt Honda az 50-es evek vegen/60-as evek elejen [a sci-fi aranykoraban], az elso film a 'Mysterians', a masodik a "Csata az u"rben', az utolso [es legjobb] a "Gorath'. Egyvalami igazan megkapo ezekben a filmekben [csakugy mint az ezen idoben szuletett tobbi, kelet-europai es amerikai - a magyar Pal Gyorgy iranyitasa alatti! - sci-fi alkotasokban]: az emberiseg osszefogasa a Fold fenyegetettsege idejen. Valsagos helyzetben az ENSZ hozza a hatarozatokat, es az orszagok, politikai nezetuktol fuggetlenul, egyseges egeszkent cselekednek egy kozos, jo cel erdekeben. Nos, a mostani helyzet ennek a gyokeres ellenkezoje, szoval ne varjunk pozitiv ihletest ebben a sotet kozepkorban ... ("Hallgatnak a muzsak ott, ahol cso:ro:gnek a fegyverek"...) Itt joreszt minden csak tapasz, az egyre korhado valosag takargatasa - es a film- muvesztben [ha meg lehet ezt a szot hasznalni] ezt a terelo celt szolgalja a digitalis csillogas is... Nem allt kompjuteres technika Tarkovszkij rendelkezesere, megis az o brillians Solarisa fenyevekkel jobb barmilyen mostani sci-fi filmnel. Meg kell gyorsan mondanom, hogy egyaltalan nem vagyok a technika ellen - hiszen en magam a munkamat a szamitogepnek koszonhetem -, hanem csak annak az oncelu vagy figyelemelterelo hasznalata ellen. Pl. nagyon varom Arthur C. Clarke 'Randevu a Ramaval' c. konyvenek filmre vitelet - annak ellenere, hogy a film lenyegeben csak szamitogeppel keszul -, mivel verbeli, intelligens, klasszikus u"ros sci-fi termeknek igerkezik.* Szoval a cel szentesitheti az eszkozt - es nem az eszkoznek kellene elfedni a nemletezo celt... (Sajnos az elrontott kozonseg egyre kevesbe ertekeli az igazi sci-fit - jo pelda a klasszikus fantasztikus filmek peldajat koveto kivalo 'Mars mentoakcio' jogtalan pocskondiazasa.) Pali Ui.: *E nyogvenyelosen keszulo [ha egyaltalan meg produkcioban levo] film esete is jol peldazza a mostani kor fonaksagat: A film foszereploje [a Deep Impact-es Morgan Freeman] mondta, hogy "a forgatokonyv atment egy csomo modositason, hogy az uzleti erdekek egyensulyban legyenek Clarke eredeti otletenek a tudomanyos vonalaval. [A producerek] mindig akciofilmme akarnak mindent atformalni, amit azonban ezzel a filmmel nem lehet megcsinalni. Nekunk mindig problemaink voltak azzal, hogy valaki [a befektetok kozul] inkabb a tudomanyos, felfedezo lehetosegeit lassa a filmnek, mint a ve'rt, kibelezest es ilyeneket." Ez a velemeny is jol mutatja, hogy ebben a [nyugati eletformat szet- terjeszto] korszakban nem kell a tudas es gondolkodas - csak az eroszak es ostobasag. (Isten hozott a Szep Uj Vilagba!) ******************************************* Orion-fórum, 2004.07.18. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html