Udv, Hazigazdankhoz: A '2001'-ben a kerdezett zene Hacsaturjan 'Adagio'-ja ('Gayane Balett Suite'). Ez egyebkent eleg megkapo zene, de ha ez tetszik, akkor Barber 'Adagio'-ja meg szebb. Egyebkent nekem megvan Alex North befejezetlen filmzeneje a '2001'-hez. Ezt Kubrick elvetette (anelkul, hogy a szerzot ertesitette volna - ra az ilyen viselkedes jellemzo volt. Pl. Felhivta telefonon Sylvia Andersont [aki talan meg a '2001'-et is felulmulo makett-munkakat csinalt az 'Utazas a Nap tulso oldalara' cimu angol filmben] hogy elmenne-e vele ebedelni. Ms. Anderson azt valaszolta, hogy szivesen, de a '2001'-ben nem tud kozremukodni. "Akkor az ebed is targytalan!", mondta Kubrick, es lerakta a telefont.) Egyebirant a '2001' (ha lehet!) meg jobb lehetett volna, ha (1) az Andersonok csinaljak a special effektusokat (nem mintha a filmben ezek nem lennenek szuperek, csak inkabb valoszinuleg meg tobb ilyen jo helyszin lett volna. Pl. semmilyen urhajo inditasat nem latjuk a filmben. A masik az, hogy az Andersonok valoszinuleg eszrevettek volna azt a hibat, hogy harom kulonbozo Fold-fazis van a holdi jelenetben, vagy a filmezo repulo arnyeka latszik a film vegen levo misztikus utazas-jelenetnel.) (2) az eredetileg tervezett Szaturnusz melletti elrepules benne lett volna a filmben (mint ahogy a konyvben). Egyebken a fo '2001'-es special effektusos ficko [Douglas Trumbull] direkt csinalt egy sci-fi filmet [Silent Running], amibe vegre bele tudta tenni a nagyon latvanyos Szaturnusz jelenetet. Egyebkent ez a film jo kiegeszitoje a '2001'-nek ebbol a szempontbol is, meg aztan sokkal inkabb ertheto is [bar kozel sem akkora szam, mint a '2001']. (3) Pink Floyd csinalhatta volna a zenet (bar a veglegese zenevel sincsen sok bajom) Talan nem fogalmaztam szerencsesen a film mondanivalojanak a "kepunkbe tuszokolasval "kapcsolatban. Igazabol azt szerettem volna irni, hogy nem szeretem, ha tulmagyarazzak a mondanivalot ahelyett, hogy arra ravezessenek. Szoval abban teljesen egyetertek, hogy mondanivalonak igenis kell lenni egy filmben [meg akkor is, ha nem mindig tudjuk azt teljesen megfogni - elvegre az is egy bizonyos mondanivalo. Bar ezzel nem azt akarom mondani, hogy oda vagyok az erthetlen *muveszieskedo* filmekert.] Csak eppen en szeretem a finom utalasokat - keppel, zenevel "elmagyarazva". Mondok egy peldat. Bar nem lattam Spielberg "Ryan kozlegeny megmentese"-t, nekem o a cafatokra meno katonak latvanyaval nem tudna jobban abrazolni a haboru borzalmat, mint a szovjet Csuhraj a brillians "Ballada a katonarol"- jaban, ahol meg csak nem is latjuk a fohost meghalni. Megis mindig gomboc van a torkomban es beparasodik a szemem minden egyes alkalommal, amikor latom a filmet. A zene, vagy az anya arcan megjeleno fajdalom es remenykedes, hiabavalo varokozas, sokkal jobban kifejezi a film mondanivalojat, mint az emberi testreszek szanaszet repulese a vaszon. Amit erzek, az egy HIANY. Egy ember hianya, aki azert nincs, mert volt egy eszetlen haboru. (Es egyebkent minden haboru eszetlen ...) A muvesz ahhoz kell, hogy megertesse velunk azt, mit csak egy bizonyos muveszeti fajtaval lehet. Zenei hangokkal is meg lehet jeleniteni pl. egy tenger zugasat, es egy filmben sem biztos, hogy a fohosnek nyolcszor el kell mondani azt, hogy "szeretlek", hogy a nezonek leessen a tantusz, hogy vajon milyen erzelmek is fuzik a fickot a szive valasztottjahoz. A kivalo rendezo peldajaul hoznam Sergio Leonet, akinek a filmjeiben [csakugy mint a '2001'-ben] ritkan szolalnak meg a hosok, de megis minden ertheto. A zene a 'Volt egyszer egy Vadnyugat'-ban, vagy az arcrandulasok es az egesz vasznat kitolto szemek paratlanul kifejezoek es magyarazoak Leone filmjeiben. Erre kepes egy kiveteles filmrendezo - a rendezok tulnyomo tobbesege azonban ugy tudja csak elmagyarazni a mondanivalot, hogy mindent a szereplo szajaba ad. Ez azonban olyan, mintha a festo ahelyett, hogy lefestene egy csokor viragot, egyszeruen a rairna a vaszonra, hogy: "egy csokor virag". Attila: Ugy tunik, hasonloan gondolkodunk a 'Solaris'-rol es '2001'-rol. Nekem mindig is Yin es Yan jut eszembe a ket murol: vannak benne hasonlosagok - a klasszikus zene, a lassu folyasa a filmeknek, a kozmikus skala - ugyanakkor ami az egyik filmben a leglenyegesebb, az a masikban teljesen hianyzik (a 'Solaris' melysegesen humanus es erzelemdus, mig a '2001' steril es tavolsagtarto [csupan a GEP-nek vannak emberi erzelmei). Szoval fekete-feher ellentetek hasonlo formaba ontve, amik egy tokeletes kort alkotnak... Egyebkent nagyon merges vagyok a Criteron kiadora, mert a tokkelutotteknek a kezebe kerult a teljes Solaris kopia, es ok, nemi habozas utan, megis a rovidebb (altalanosan ismert) valtozatot adtak ki DVD-n. Ekkora balfacanok! A [rendezo altal] kivagott reszek igenis fontosak a film megertesehez es elvezesehez. (Ebbol a szempontbol is hasonlo a ket film: ugy Kubrick mint Tarkovszkij panikszeruen megvagtak a filmjeiket azok elkeszulte utan [felve a kozonseg es kritika fanyalgasatol a film hossza miatt] - es egyiknek sem kellett volna azt megtenni.) Egyebkent nehez szavakba onteni, miert szuper a 'Solaris'. De talan maga a filmezes a leglenyegesebb (sok mas iszonyatosan lenyeges dolog mellett - mint pl. Artemjev/Bach zeneje); pl. nem tudom miert, de amikor a fo"cim utan a csermelyen egyszerre csak vegiguszik egy sarga falevel, az csak kell oda. Enelkul a kep nem lenne olyan jo. Hogy miert - ki tudja ... (en legalabbis nem :) Egyebkent a Solarist (Marsbeli kronikak) - es az ahhoz hasonlo - bandakat en is szeretem. Eppen amikor a hozzaszolasokat olvastam a Forumon, akkor is egy jo kis Tangerine Dreamet hallgattam... Sziasztok, Pali ******************************************* Orion-fórum, 2004.06.19. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html