Kedves Pali! Igen. Csak hozzáteszem, ami még eszembe jutott: ha azokat a művészi hatásokat keresem, amik életem során a legnagyobb - általam felismert módon - gyakorolták a gondolkodásomra, a személyiség- fejlődésemre (ha van ilyenem egyáltalán :), érzelmi és satöbbi életemre, akkor először is filmek jutnak eszembe. (A Brazil Terry Gilliamtől és így tovább, direkt nem sorolom.) * Másrészt ha úgy tenném fel a kérdést, hogy valamelyikről le kellene mondanom - vagy le kellett volna eleve -, melyik legyen az, a könyv, vagy bármelyik másik "műfaj", beleértve a filmet... akkor a könyv, az olvasás volna az, amit mindenekfelett megtartanék. Miért? Mire ez a látszólagos ellentmondás? Fogalmam sincs. Ps.: * - a minap forgattam a Gödel, Escher, Bach című kötetet, Douglas Hofstadter káprázatos művét. Ott is megfogalmazódik, de magamtól is ezt mondanám: a modern matematika bizonyos összefüggéseit - és ez azt jelenti, hogy a tulajdonképpen a világot magát, hiszen az nem a klasszikus számtan és geometria elvei szerint van felépítve! - sem megérteni, sem elképzelni nem vagyunk képesek pusztán leírások, képletek nyomán olyan plasztikusan, mint ahogy M.C. Escher grafikus a század közepe táján készített képein megtette, pontosabban ahogy azokat nézegetve mi magunk is felidézhetjük ezeket a dolgokat (szándékosan nem írok példákat). (www.mcescher.com). Szóval hogy akkor meg képi megjelenítés híján volnánk pótolhatatlanul szegényebbek! Ps2: És még ez csak rám igaz: nevezett szerző például ugyanezt érzi a harmadik "főszereplő" géniusz munkássága kapcsán - hogy Bach műveit hallgatva ért meg olyan igazságokat, amiket máshogy nem volna módja. Ps3: Csak a poén és érdekesség kedvéért: nekem a kedvenceim azok a modern matematikai kifejezések, amiket moduláris formáknak hívnak. Ezek, ugyebár, nem a "mindenki" által gyűlölt matek újabb "hülyeségei", hiszen a modern matematika az igazságot írja le (vagy próbálja); bármi "marhaságot" találnak a tudósok, ami logikus és koherens az addigiakról, arról utóbb kiderül, hogy a világ tényleg úgy, aszerint a képlet vagy törvény szerint "működik" (lásd csak: a gyök minusz egy mint abszurditás bevezetése, és az abból következő elektronikai-számítástechnikai forradalmat). Szóval a moduláris formák. Ezek segítettek két japán, majd egy angolszász kutatónak, hogy két évszázad múltán rátaláljon a a Nagy Fermat-sejtés megoldására. A moduláris formák tehát nagyon fontosak, állítólag körülbelül az összeadás- meg a szorzás- jellel kell őket egy szinten emlegetni. De mik is volnának ezek? Hova tegyük őket? Erre a szakirodalom válasza: a moduláris formák olyasvalamik, amiket nem lehet leírni. És elképzelni sem lehet **. Tényleg. Egyet lehet velük: elfogadni és "számolni" velük. Kiváncsi volnék egy olyan TUDOMÁNYOS- fantasztikus alkotásra, legyen tehát bármi, könyv, film vagy kép (esetleg zene?), aminek a "főszereplői" a moduláris formák! ** - A gyök minusz egy jó példa arra, hogy valamit, ami "létezik", lehetetlen elképzelni. Viszont le lehet írni, könnyedén. A moduláris formákat nem. Üdv, Attila ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.12.06. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html