Igaz, nem szép dolog, de mégis kihasználom a lehetőséget, hogy kimondjak néhány dolgot, amit Pali kiegészítése eszembe juttatott. Ne várjatok semmi izgalmasat. Először is, furcsa módon, eszembe villant, hogy a "korszerű", nyugati (=amerikai?) stílusú újságírás számtalan hazai élharcosa által ismertté tett szenzációhajhász fogalmazásmód nem ebben a korban született meg nálunk sem. 1975-ben, a közös Szojuz-Apollo űrrepülés napjaiban, amikor szenvedélyesen gyűjteni kezdtem az űr- kutatásról szóló mindenféle újságcikket, az egyik fellövésről szóló cikk nagybetűs alcíme valahogy így szólt: "Nyitva volt az ablak". A cikket elolvasva tudhatta meg a nyájas Olvasó, hogy arról a bizonyos "indítási ablak"-ról van csak szó, és csak annyiban, hogy a Szojuz fellövése a kitűzött időpontok között annak rendje és módja szerint sikerült. Akkor még nem volt Party, meg Blikk meg effélék, ezt valószínűleg a Népszabadságban olvastam. Ha járnak errefelé fiatalok, érdeklődéssel hallanék tőlük arról, hogy mesélt-e nekik valahol valaki például az űrhajózás ehhez hasonló híres eseményeiről. Mert nekem nagyon nehéz elfogadnom, hogy erről az űrrepülésről, amelynek persze csak politikai jelentősége volt, az viszont igazán súlyos, tévévetélkedőben az derült ki, hogy nem emlékeznek rá az emberek. De mondok rosszabbat is. A nyáron véletlenül szembetalálkoztam az utcán Farkas Bertalannal. Először történt meg ez velem, nem hagyhattam ki ezt a pillanatot, megállítottam és autogramot kértem tőle. Adott is, de közben megkérdezte, hogy azért körülbelül tudom-e, kitől is kapom. Se köpni, se nyelni nem tudtam, kiböktem zavartan, hogy "de még mennyire". Nem értettem, mit hülyéskedik, mert nem látszott jókedvűnek. Aztán később rájöttem, hogy igen, az emberek nagyon felejtenek, és ő szegény képzelhette azt, hogy én csak azért állítottam meg, mert a homályos "Anettka Space Project" műsorában láttam - Pali, te talán nem is hallottál erről -, amelyben ő is feltűnt, szakértőként, gondolom. Próbáltam később elérni őt, hogy legalább egy e-mailben megnyugtathassam, mert bántotta a lelkemet, hogy a mi Bercink, a Magyar Népköztársaság egyetlen Űrhajósa esetleg azt tapasztalhatta, hogy elfelejtették az emberek. Ha véletlenül össze- futnátok vele, ne hagyjátok ebben a tévhitben. Az, hogy az rakéta hajtóműveinek beindítását az utolsó percekben már nem lehet leállítani, azt hiszem, csak az űrsiklóra igaz, bizonyára a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták miatt. Ennek számomra "csak" annyi az érdekessége, hogy íme, itt egy példa arra, hogy még a csúcstechnikával egyenlőnek tekintett űrhajózásban is lehet sokkal rosszabb, ami újabb. Lehet, hogy sokkal olcsóbb, de mégsem értettem meg soha, miért választották első fokozatul ezeket a rakétákat, amelyek a szememben csak a régi kínai petárdák elegánsabb változatai, és amelyeket tudtommal sem le- állítani, sem számottevően szabályozni nem lehet. Régen legalább tudtuk, hogy az űrhajósok ismeretlen, új technológiákat és eszközöket próbálnak ki, veszélyeseket, és ezért a halállal játszanak. De azt hinnénk, hogy húsz-harminc-negyven évvel Gagarin repülése után talán már nem elsősorban a szerencséjüket próbálják a mai űrhajósok, hanem végre nyugodtan dolgozhatnak. Ezzel szemben alájuk pörkölnek, aztán irány előre, és imádkozzanak, akihez tudnak. Valóban, már a legelső űrhajókon is ott volt a mentőrakéta, és ha a kilövés menete nem tetszett a pilótának, akkor másodpercek alatt odébbállhattak. Ez régen, tudjuk, presztízskérdés is volt, mivel egyik ország sem akart a világ elé állni azzal, hogy hát igen, fölrobbantottunk egy-két űrhajóst, az ország hőseit. Ma, a fejlettebb technika birtokában, rengeteg tapasztalat birtokában ott tartunk, hogy ha meggyújtották a tüzet, akkor hunyjuk be szemünket, pár perc múlva megtudjuk, mi lett belőle. A Challenger katasztrófája után mutogattak valami vascsövet, amit a sikló nyitott ajtaján kell kitolni, és amelyen végigcsúszva talán ki tud ugrani a személyzet a felfelé száguldó hajóból anélkül, hogy kettészelné őket a sikló stabilizátora. Ennyivel több reményük van most, mint 86-ban, ha felszerelték végül. Az STS-105 számú útról készült dokumentumfilmben a hajó parancsnoka boldog mosollyal mutatta be azt a kötélpályát, amin a kilövő- állásban begerjedő hajóból lehet lesiklani, baj esetén. A mentőrakéta, mint módszer, körülbelül egy másodperc alatt alkalmazható volt. Egy robbanni készülő rakéta csúcsán üldögélve ennél többet én sem szívesen szánnék a dologra. A kötélpályára felkapaszkodni csak akkor lehet, ha sikerült a hanyatt beszíjazott űrhajósoknak az ajtóig eljutni. És, csak zárójelben, a kötélpálya végén nem tűzoltó, orvos, pap, segítőkész jóbarát vagy más várja a személyzetet, nem. Egy üres páncélos jármű, amelyet az űrhajósok személyesen vezethetnek biztonságos távolba a kilövőtoronytól. Egyébként nem tudom, mindenki tudja-e, mi volt a Challenger végzetes hibája. A szilárd hajtóanyagú rakéta. Több részből van ugyanis összerakva, és a részek között tömítőgyűrűk vannak. Amelyek viszont nem bírták el azt a fagyot, aminek az indítás reggelén ki voltak téve. Felmerült akkor a kérdés, hogy bírni fogják-e, de nem tudták. Azt gondolták, hogy bírja. Nem bírta. Másfél perc sem telt el, és az egyik gyűrű átégett, és a rakétából kifúvó szúróláng egyenesen az üzemanyagtartálynak esett. És a szétrobbant szerkezetről levált, pörgő fél siklóba szíjazott személyzet hosszasan nézhette, amint a tenger jön föl feléjük. És miért kellett egyáltalán ezt a tömítőgyűrűs, komplikáltabb, sérülékenyebb megoldást választani, miért nem volt jó az egybeépített rakéta? Mert azt egy olyan cég csinálta volna, amely Floridához közel van, de a munkát egy távolabbi cég szerezte meg, amely viszont nem tudta volna egy darabban elszállítani odáig a rakétákat. (Biztosan közbeszerzési pályázat útján találkoztak, itthon úgy látszik, az a legnagyobb buli.) Azt meg nyilván hallottátok, hogy a Columbia azért ment szét, negyvenkét évvel az űrhajózás korának megkezdődése után, ÚJABB hét hőst adva a legszabadabb nemzetnek, mert még a felszálláskor lyukat vágott a hőpajzson valami potyadék. Látták, tudták, azt hitték, bírja. Máskor bírni szokta. Nahát, most nem bírta! Előtte perceken át nézték a hőmérőket, és mindenki látta, hogy itt bizony át fog égni a hajó. És mi a teendő? Mivel úgysem tudnak a hajóból menekülni, ezért semmi. Írhatnak búcsúlevelet. Nagyon sajnálom, hogy az oroszok mégsem vették használatba az ő űrsiklójukat, mert akkor láthatnánk más megoldást is ugyanarra a feladatra, és jobban tudhatnánk, szükséges-e ez a nemtörődömség. Egyébként talán emlékeztek, hogy elkészült, működött az ő siklójuk is. Volt egy sikeres próbaútja, egy tökéletes leszállása. Hány fős személyzettel? Eggyel sem. Távirányítással, ahogy a jelenlegi csúcstechnika azt meg is engedi. Aztán beálltak vele a garázsba, és vége, ennyi. Arra emlékeztek, ugye, hogy az Apollo-13 útja miért alakult úgy, ahogy? Mert a kilövés előtt egy alkatrészt 25 fokra kellett melegíteni, és mennyi volt a hőmérő- skála legmagasabb értéke? 25 fok. Ezért aztán nem tűnhetett fel, hogy odabenn közben 600 fok lett. Ja, és azért, mert egy 28 voltra méretezett kapcsolóra 65 voltot engedtek, mert azon a masinán az volt az alapérték. Mint amikor egy Mars-szonda magasságát az egyik technikus lábban méri, a másik meg méterben, ugye. Van még: nemrég egy drága és kész műhold azért zuhant be a szerelőcsarnok sarkába, mert az egyik műszak levette a rögzítőcsavarokat, majd elmentek, a másik műszak meg anélkül kezdte el megdönteni a szerelőplatót, hogy megnézte volna, rögzítve van-e a műhold. Nyakunkon a csúcstechnika, és az általános jólét. Igaz, a Kicsi És Puha menedzserei, ha megkérdik őket a számítástechnika jövőbeni kiterjedő alkalmazásáról, évek óta egyedül a számítógéppel kombinált hűtőszekrényt képesek felkínálni (ők nem olvasnak sci-fit?), meg a Szupersztrádát, amelyen a diák majd MEGKERESHETI a választ a kérdéseire, nem is kell tankönyv. Az idén vett, márkás, bár nem drága tévénkből olyan alapfunkciók hiányoznak, amelyek a tíz évvel ezelőtt vett Videoton tévében megvoltak. Tizenöt éve egy műholdvevő mindent tudott, amit akkori állás szerint tudhatott. Ma mindent tud, amit a külön betöltendő programjának éppen elkészült verziója lehetővé tesz. A következő verzió majd jobb lesz. Jó, nem? Harminc éve egy sportkocsit is átépíthetett bárki, akinek volt hozzá egy kis érzéke, ma az apósom kocsijához csak célszámítógéppel lehet hozzányúlni. Viszont a kocsi korszerű számítógépe meleg időben néha teljes gázt ad üresjáratban, ismeretlen okból. Addig jó, amíg nem sebességben teszi ugyanezt. Állandóan a visszafelé haladást látni, az előrehaladással egyidejűleg. Tudjátok, szerintem a negyven éve írt utópisztikus sci-fi jóslatok megvalósulásának az égvilágon semmi technikai akadálya nem volt. A számítógépeket, amelyeknek azért sok hasznos képessége is van, nem is kalkulálhatták bele a tervekbe. Csak az írók nem számoltak az emberiség globális hülyeségével, úgy tűnik. És sajnos én sem érzem magam hülyének, de senkit sem tudnék közvetlenül megnevezni, hogy az ő hülyesége az oka az egésznek. Ezért érzem magam gyakran mégis hülyének. Hát ezeket juttatta az eszembe Pali levele. Bocs.  ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.11.23. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html