Udv, Hazigazdanknak teljesen igaza van abban, hogy a szemelyeskedest ki kellene zarnunk - en is igyekszem ezt meg jobban betartani (bar ennek sikeret a masik hozzaszolas stilusa nagyban elosegitheti). Az ominozus szovegreszbol kiragadott "A humort én is szeretem, de nem keverem össze a sci-fivel..."(030902)" reszrol annyi pontositas, hogy ebben a hozzaszolasban [egy figyelmen kivul hagyott mas reszben] ugyanakkor azt is dicsertem, hogy pl. milyen finom humor van a Solaris-ban vagy akar a 2001-ben - ami nem azt mutatja, hogy a sci-fi szerintem nem tartalmazhat humort. Mivel ez mar a sokadik vaskos felreertelmezese az altalam irottaknak, had irjam le itt nagy betukkel, meg egyszer, hogy mit is ertek ez alatt (itt nem a felemelt hangot jelzik a nagy betuk, hanem a dolt betuket vagy alahuzast helyettesitik). EN A HUMORT NEM KEVEREM OSSZE A SCI-FIVEL UGY, HOGY NEM TARTOM PL. AZ 'U"RGOLYHO'-KAT (AMI A 'CSILLAGOK HABORUJA'-NAK A PARODIAJA, ES AMIBEN A FOHOS EGY KOZONSEGES KEMPINGAUTOVAL FURIKAZIK AZ URBEN MIKOZBEN NEHA CSIKOROGVA, FEKNYOMOT HAGYVA, FORDUL VISSZA) SCI-FI-NEK. (Az emlitett hozzaszolasban egy masik peldat hoztam, 'Airplain 2'-t, ami pl. sok-sok sci-fi filmet parodizal - tobbek kozott a '2001'-et [pl. ket pofa kisodrodik az urrepulobol az urbe, ahol szepen meg is halnak, de ugy, hogy osszefonodva keringoznek mikozben az utasoknak a 'Kek Duna keringo' szol a fulukbe... ] Nos, vagy ez a sci-fi, vagy a '2001' - en mindenesetre a '2001'-re voksolok... Attila hozta fel peldanak, hogy a virus az ami virus (erdekes modon en is hasonlot irtam a hazigazdanknak meg korabban: "a sci-fi az, ami sci-fi"). Egy parodia nem azonos maga a parodizalt filmmel, tehat az a virus, ami nem virus, nem lehet megiscsak virus. Egy, a nezo megnevettetese celjabol keszult parodia egy fajta mufaj [vigjatek], az eredeti film meg masik [az altalam felsorolt peldakban: fantasy, sci-fi]. A 'Forbidden Planet'-rol csak annyit, hogy en is azokat a filmeket szerettem volt [nem mindegyiket persze], amik ezen a Forumon jobbara dicserve vannak, mivel ez volt nekem is a valasztek[!] Itt azonban rogton szetneztem, mi mas van me'g ebben a mufajban. A legelso ilyen sorbol kilogo [ugy ertem, regi film] amit megvettem, a Forbidden Planet volt. Mit mondjak - jomagam kinosan feszengtem a pamlagon, mikozben a csaladom tobbi tagja jot rohogott, hogy hogyan lehet ilyen marhasagot komolyan venni. Azutan megneztuk me'g egyszer a filmet. Felesegem, fiaim elkezdtek mondani, hogy na nem is olyan rossz ez. Nemsokara megneztuk ujbol. Egesz jo - mondtak, es mar en sem a kisse ugyetlen szineszi jatekra, vagy a neha suta specialis effektusokra koncentraltam, hanem a film lenyegere. Roviden: az egyik kedvenc filmunk lett - de csak a sokadszori megnezes utan[!] [A teljesseg kedveert: a "masik lista" filmjeinek a jo reszet is tobbszor neztem meg, de ott ez eppen forditva mukodott: minel tobbszor neztem meg oket, annal kevesbe talatam oket erdekesnek]. Azutan elkezdem tobb ilyen, regi, szines [ugy ertem, *tobzodoan szines* valamint nagyon erdekes] filmeket venni: 'This Island Earth', 'Conquest of Space', 'When Worlds Collide', stb. Rajottem, hogy az osszes ujkeletu film mind lopasa ezeknek [pl. az Alien is szepen "kolcsonzott" a 'This Island Earth-bol {+ egy korai Van Vogt konyvbol - amit az iro perre vitt, es meg is nyert}] Elkezdtem me'g jobban visszanyulni (a gyokerekhez, ha ugy tetszik), es eszrevettem, hogy mar a 20-as, 30-as evekben milyen fenomenalis filmeket csinaltak. Es persze, paradox modon, itt juthattam hozza azokhoz a remek kelet-europai filmekhez, amik kozul sok messze kenterbe verik a mostani, altalaban dekadens es [kivul-belul] sotet nyugati filmeket. Mindesetre csak ugy futtaban megnezni egy ilyen regi filmet (me'g ha az olyan nyelven van sugarozva, amit megertunk) egyenlo [vagy inkabb sokkal rosszabb!] a semminel. Ezek a regi es kelet-europai filmek egy kulon kategoria - es vajon tudnank-e ertekelni egy szimfoniat, ha csak ugy el-elcsipunk belole ket-harom taktust? Az hogy a regi filmek a jok, ez van - nem tehetek rola, hogy most mindenhol az uzlet dominal, es sorvad az igazi muveszet. (Nem csak a filmben: ha valaki targyilagozan felallit egy "legjobb szaz" sci-fi konyv/novella listat, abbol legalabb 95 biztosan a 70-es evek elott irodott.) Pl. ki lenne az, aki jobb western filmet tudna megnevezni, mint Sergio Leone filmjei ['Volt egyszer egy Vadnyugat', 'A jo, a rossz, es a csuf'], vagy esetleg a 'Het mesterlovesz' [vagy netan meg korabban, John Ford filmjei]? Ki lehetne-e vajon jelenteni: "mostanaban keszulnek az igazan jo western filmek!" - persze, lehetne ... csakhogy nem lenne igaz. Az a kor elmult, es sohasem jon vissza ugyanugy, mint ahogy nem lesz tobb J.S. Bach es Mozart. Ugyanez vonatkozik a sci-fi filmekre. Hazigazdank lexikon-idezete a sci-fi meghatarozasaval kapcsolatban teljesen u:l szerintem - es ezt a kitetelt sokkal jobban kimeritik a regi filmek. Most is keszulnek - nagyon elvetve - jo sci-fi filmek, mint pl. a 'Contact' [amit szinten "ihletett" a fentebb idezett 'This Island Earth'], de ha ezt nem szedjuk izekre, hogy pl. mennyire hihetetlen, hogy egy ido"me'ro eszkoz nelkul indul utnak egy galaxisunkat bebarangolo felfedezo [pl. minden valodi urhajos visel orat az urkutatas kezdete ota], akkor ne az teritsen el minket, hogy milyen sutasagot fedezunk fel egy Forbidden Planet-ben vagy mas regi filmben. Vegyuk eszre a *lenyeget* - ami, ellentetben a mostani filmek tulnyomo tobbsegevel - nem valami atpaszirozott gane'... (ismet a targyilagossag kedveert: az 50-es evekben tonnaszamra keszultek iszonyatosan rossz filmek is, amiket meg veletlenul sem ajanlanek - a listamon szereploek az elenyeszo kisebbseghez tartoznak, amelyek azonban valoban szuperek.) Lehet, hogy egyszeruen minden tomenyebbe valt mostanara, es az izlesunk tompulasaval osszhangban minden egyre inkabb fel van spanolva. Pl. most mar ket marokkal kell raszorni vagy szazfele [jobbara mesterseges] izesitot egy ocska kajara, hogy a jonep megegye [nemely etel vagy ital szinte vilagit a sotetben] - en azonban regi vagasu vagyok, es me'g meg sem sozok semmit. A termeszeteset szeretem - es a sci-fi filmben [konyvben, festeszetben, zeneben] is. Ugy latom, hogy a mostani filmekben az otlet es eredetiseg hianya csak el van kendozve a karomkodassal, durvasaggal, es a minden masodik percben rutinszeruen alkalmazott robbantassal. (Az otletekbol valo kifutast latszodnak alatamasztanai a mostanaban jellemzo ujrafilmesitesek [remake] is, ahol egyebkent minden esetben az eredeti, regi film maradt a jobbik valtozat - pl. a 'Time Machine' [1960/2002] vagy a 'Planet of the Apes' [1968/2001].) En pl. nem szeretem az 'Armageddon'-t sem, ahol atlagosan [szo szerint!] kb. 2 masodpercig tart egy va'ga's; a film allandoan vibral, villodzik, - es kozben unalmas es nem szol semmirol. En inkabb a 'Solaris'-t nezem, ahol neha percekig lathato ugyanaz a *latszolag* esemenytelen a jelenet, mert ez a film igenis mond valamit, es tele van igazi erzelmekkel es mely ertelmu gondolatokkal. Pali ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.09.06. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html