Udv' Erdekes volt olvasni Attila hozzaszolasat. Jomagam a Brazilt nem utalom - valoszinuleg inkabb nem ertem -, csak egyszeruen nem tudom elfogadni (gondolom, a tul bizarr es zavaro {nekem!} jelenetei miatt. A Star Warst azonban (amit szinten nem utalok - sot, mint "fantasy"-t {ha szeretnem ezt a mufajt} igenis tudnam szeretni) egyaltalan nem sorolnam a sci-fi kategoriaba. Nem csak ezert, mert pl. az egyik epizodban a fohosok csak ugy egy szimpla gazalarccal flangalnak egy kisbolygon [az, hogy kozben meg egy szorny gyomraban is vannak, az csak hab a tortan], hanem cakk-pakk az egesz miatt (Sotet Ero, hercegnok, koboldok, varazslok, stb. stb.) Ez bizony nem egyeb mint veretes fantasy. Attila, egy kisse zavarba ejtettel azzal, amit irtal a filozofiadrol es kedvenc filmeidrol. Hogy milyen jellegu filmeket szeretsz, azt akar en is irhattam volna (pl. en is "irtózom az eroszaktól, a brutalitástól, az ijesztgetéstol, a félelemkeltéstol, a kegyetlenkedéstol és hasonlóktól" [es nekem is a kedvenc filmem a 'Solaris' {Tarkovszkijtol}].). Ugyanakkor elismeroleg nyilatkozol olyan filmekrol, amely szoges ellenteben allnak ezzel a filozofiaval. Mi az eroszakos akciofilm, ha nem a Terminator, es mi a felelemkelto horror, ha nem az Alien?! (Es mindket filmben hemzseg - ez a filmek lenyege! - a brutalis kegyetlenseg -- szoval itt ellentmondast latok. A 'Gyilkos bolygo' ['Outland'] pedig nem egyeb, mint Ford 'High Noon' ['Delidoben'] c. westernjenek ujra elsutese, csak itt a seriff tortenetesen egy urbazison van a Jupiter Io holdjan {en is szerettem valaha ezt a filmet, de most mar latom, hogy a sci-fi nem itt kezdodik... en inkabb azt dijazom, ahol eredeti otletekkel jonnek elo, espedig az igazi sci-fi keretei kozott}) A humort en is szeretem, de nem keverem ossze a sci-fi-vel (mint ahogy nem turmixozok ossze megylevest makosretessel). Eloszor is szinte minden film, ami nekem megvan, tartalmaz vicces vagy konnyed jeleneteket (az 50-es evekbeli amerikai filmek kotelessegszeruen alkalmaztak [neha feleslegesen] komikus elemeket). Ugyszinten, meg a '2001' es 'Solaris' is tartalmaz finom humort - de vajon arra a kerdesre, hogy mi a celja a filmmel, Tarkovszkij vagy Kubrick ugy valaszolt volna: "Mi mas - hat megnevettetni a nezot!"? Kotve hiszem. Nekem pl. megvolt az 'Airplane 2', ami altalaban sci-fi-nek van titulalva, pedig csak vigjatek. Vagy mondhatjuk sci-fi filmnek csak azert, mert urrepulo, holdbazis stb. szerepel benne? Nem - mivel az urhajoba az elindulas elott szenet lapatolnak bele uzemanyagnak es egy kocsi akkumlatoraval bebikazva inditjak be, az urrepulo csak ugy neha nekikoccan egy-egy meteoritnak, vegul amikor landol a Holdon, ott - kozonseges utcai ruhaban, a "szabad levegon" - viragcsokorral varjak a buddhista hitteritok a meggyotort utasokat. Ha itt is megkerdeznenk a keszitoket, vajon azt valaszolnak: "Azt szeretnek bemutatni, hogy mi modon tortenhet a Naprendszer felfedezese es hogy milyen technikai es moralis problemak merulhetnek fel egy jovobeni holdbazsion"? Fraszt - valoszinuleg ok mondanak azt, hogy "A celunk a nezo megnevettetese". Szoval, a film *lenyegevel* osszhangban, ez egy vigjatek - de NEM sci-fi. En egyebirant szeretem Boticellit ES Eschert is, de kimondottan merges voltam, amikor Venusz szuletese-vel reklamoztak egy kozmetikai szert a plakatokon, mivel EZEN a festmenyen en semmi mast nem akarok latni, csak a gyonyoru not - amitol meg elvezhetem a jatekos huncutsagot egy MASIK kepen. (Egy pelda: szeretek uszni ES teniszezni {mar amennyire tudok} is, de azert nem viszek teniszutot az uszomedencebe... ) Az igazi sci-fi se' nem brutalitas, se' nem komikus. Vagy el tudnank kepzelni a Marsbeli kronikakat mint kedvenc fantasztikus tortenetunket, ha Bradbury oldalakon keresztul taglalta volna, hogy a marslakok hogyan belezik ki a foldlakokat es daraboljak fel borotvaval a tetemeiket? (Pedig megolik oket az egyik epizodban - 'A Mars mennyorszag'.) Vagy elfogadnank a 'Solaris'-t akkor is, ha Kris tortaval megdobalja Sartorius-t, es Hari viccbol rajzszoget tesz Snaut sze'ke're? Jobb lenne a '2001', ha Dave a szeke melle ul es Dr. Floyd elcsuszik es a fenekre huppan az urallomason a szovjetek jelenleteben? Pedig van olyan "sci-fi", ahol Leslie Nielsen ['Csupasz pisztoly' stb.] parodizalja a '2001'-et - EZ vigjatek [es nem sc-fi], AZ {'2001'} pedig sci-fi [es nem vigjatek]. (Ugyanez mondhato mas mufajokra is: pl. a 'Volt egyszer egy vadnyugat' veretes western, de a Bud Spencer-Terence Hill-fele 'Nevem Trinity' [Az ördög jobb és bal keze, ] csak vigjatek - tortenetesen western kornyezetbe helyezve.) Sokszor ha ket dolgot akarunk egyszerre, nem kapjuk meg egyiket sem... Zarasul: nekem megvan ket James Bond film: 'A Kem aki szeretett engem' es 'Moonraker', amelyek - annak ellenere, hogy csak ugy hemzsegnek bennuk a fantasztikus elemek - nem szerepelnek a listamon, mivel ezek akciofilmek (es NEM sci-fi filmek) azert, mert a *lenyeguk* az akcio. Pedig 'A kem aki...' kisertetiesen hasonlit Verne 'Nemo kapitany'-ara [filmen: '20,000 Leagues Under the Sea']. Csakhogy a James Bond filmekben a *lenyeg* az akcio - es a fohosok ugyet sem vetnek a kornyezetre. Mig ezzel szemben az igazi sci-fi-ben, '20,000 Leagues...'-ben [vagy akar a "Keteltu ember'-ben] a *lenyeg* a kornyezet: a viz alatti vilag es annak benepesitese, az ember szerepe/erzelmei ebben a kornyezetben, a *tudos*, akit mindez elbuvol, stb.. Ha nem vagyunk kepesek a ket eluto szempont szetvalasztasara, akkor ez olyan, mint ha puszta ku:lso" hasonlosagtol megtevesztve hintalovon akarnank csataba menni... Pali ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.09.02. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html