Hát, üdv mindenkinek. Sejtettem, hogy fel fog pezsdülni a forgalom - persze ez csak rövid ideig tart -, ha az egyéni ízlés kerül terítékre egy egész műfajt átfogóan. Sebaj. Sokat úgysem tehetünk, mint hogy társaink figyelmébe ajánljuk kedvenceinket, mások kedvencét bírálni már haszontalan volna. Lehet, hogy én is hibáztam, amikor az "elő-Alapítványokat" és más könyveket kedvezőtlenül minősítettem, lám, Attila és K-bel nem ért velem egyet. De a tendencia, amelyre kissé belemelegedve rámutatni szándékoztam, a jelek szerint nem kerülte el mások figyelmét sem. Érdekes volt al Ghúl kérdése, bár nem hiszem, hogy választ kaphatunk rá. Ha mégis, megtoldanám azzal, hogy mi volt a története annak, amikor a Móra Kiadó, szintén előjel nélkül befejezte a Galaktika Fantasztikus Könyvek és a Galaktika kiadását, ami a véleményem szerint alapjaiban rendítette meg a sci-fi addig elég jó helyzetét itthon. Én is hallottam problémákról, például hogy az akkori jogalkotók külön adóval terhelték meg a "ponyvairodalom" képviselőit, amelybe oly bölcsen a sci-fit is besorolták. Talán már nem hatályos ez a rendelkezés, próbáltam megkeresni, nem sikerült. Találtam ma azonban valami mást, ami szerintem nagyon tanulságos lesz nekünk, akik arról tanakodunk, hogy kellő irodalmi értéket képvisel-e a Harkonnen-ház vagy gondoskodik-e az elvárt színvonalról a jelen könyvkiadás. Hadd idézzek egy szinte egészen új rendeletből; kicsit hosszú lesz, de érdemes elmorfondírozni rajta. "40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről (részletek) 2.2.5. Az irodalom határterületei Azok a kialakult vagy formálódó "műfajok", amelyek befolyásolják az ízlést és a világképet; a tömegkultúra, a szórakoztató irodalom hatáskeltő eszközei - néhány jelenkori példa bemutatása és értékelése. Ízlés, választás, értékválasztás - nézetek a tömegkultúra mibenlétéről és hatásáról. Könyvnyomtatás, sajtó, irodalom (pl. a folytatásos regény jelentősége és példái). Az olvasmányok iránti szükséglet és az olvasmányok tömeges termelése közötti össze- függések (pl. a népszerű művészet, ponyvairodalom, bestseller, krimi, sci-fi jellem- zésében). Az irodalomolvasás szellemi, lelki motivációi (pl. az olvasásterápia). ... A szórakoztató irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok, élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó, szójáték). Tipikus műfajok (pl. útirajz, detektívregény, kalandregény, füzetregény, képregény, tudományos-fantasztikus irodalom, humoros és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers). A gyermekirodalom és az ifjúsági irodalom főbb jellemzői, néhány klasszikus és mai példa. Az irodalmi ismeretterjesztés főbb nyomtatott és elektronikus műfajai (pl. könyv- ismertetés, ajánlás, kritika, CD-ROM, internetes könyvkínálat)." Kőbe vésve láthatjuk az Oktatási Minisztérium véleményét a fejezetcím szerint irodalomnak csak részben tekinthető, a tömegkultúrához tartozó "műfajokról". Figyeljétek meg a sorrendet: kalandregény, füzetregény, képregény, sci-fi. Ezek után mégis mikor remélhetjük, hogy nem csak az annyiszor példaként emlegetett USÁ-ban, hanem esetleg itthon is tanítani fognak sci-fi remekműveket? Nagyon szeretném tudni, hogy egy átlagos középiskolai irodalomtanár, amikor futólag tárgyalja a "határterület" tagjait, milyen példát tud említeni a diákoknak. Pusztuljak el, ha nem valami filmet; még jó ha a Csillagok háborúját és nem a Conan, a barbárt. Bocsáttassék meg nekem az esetleges elfogultságom, de ha a Minisztérium által kiválasztott kitűnő szakértők nem olvastak még jó sci-fit, akkor nem kérdezhettek volna meg valakit, aki már igen? Ne erőltessük rájuk Asimovot vagy Lemet, nem mindenki tarthatja őket elég olvasmányosnak vagy érzelemdúsnak. De míg Jókai kalandregényei és Petőfi borversei magas irodalom, a Végjáték, A Sötétség balkeze, az Éjszakai utazók vagy McIntyre különös novellája, a Köd, Fű és Homok csak a képregény és a reklámvers között kapnak helyet? Talán Shaw, Dosztojevszkij, Móricz vagy Kosztolányi minden írása feljebb helyezendő, mint Bradbury megindító novellái? Azért, mert a sci-fire és híveire talán jellemzőbb a racionális gondolkodás és a természettudományok elismerése, mint a drámaírókra, még nem kellene őket összeférhetetlennek kikiáltani. De hogy aki ezt a felsorolást összehozta, nem gondolta végig, mint csinált, azt más is jelzi. Például minek itt külön említeni a folytatásos regényt? Nekem rémlik valami Balzac, aki pont azt csinálta - még ha nem is ugyanúgy -, mint Herbert és utódai a Dűne-sorozattal. Aztán miért a tömegtermelés kapcsán említik először a sci-fit? Szegény Zsoldos Péter csak néhány regényt írt, és mégis mind színvonalas, ha éppen nem csodálatos. Egyébként is bizarr a sci-fit tömegkultúrának hívni, tönkre is ment pár kiadó a "tömeges" példányszámokban. No és mindig nagyon irritált, amikor felsoro- lásokban a ponyvairodalom (="Értéktelen, rendsz. kalandos tárgyú prózairodalom", ld. Értelmező Kéziszótár) mellé kényszerül, mondjuk, a Marsbéli krónikák. Itt van előttem, elegáns, vaskos kötet, 1966-ban adta ki az Európa Kiadó, a ponyvairodalom és más tömegigény régi kiszolgálója. "Sematizált hőstípusok" - ugye ti is tanultatok görög drámákat és eposzokat? Hogy a csattanó, a színdarabok és aforizmák pillére hogyan keveredhetett a határterületre, azt már elképzelni sem tudom. Hát a humoros irodalom? Tudom, hogy Rejtőt _még_ nem elegáns szeretni, de Karinthyt mindig is tanították! És a főbűn, az erotikus irodalom! Ovidius, Chaucer, Villon, Shakespeare, Janus Pannonius, Petőfi, Babits... találomra néhány ismerős név a határterületről, ilyen is, olyan is. Igaz, mi értjük az "erotikus" szót. Erotikus például, amikor egy lány egy hajtincsével kedvesen megsimítja az arcodat, igazam van? (De megfigyeltétek, hogy ha egy filmben halomra lövik egymást, az 16-os karikát kap, ha szeretkeznek, az 18-ast? Pedig arra gondolnék, hogy gyermekeinknek előbb kéne megtanulniuk szeretkezni, mint embert ölni.) És az már tényleg csak kötözködés, hogy a CD-ROM műfaj lett. Pedig mindenki tudja, hogy CD-ROM-on _minden_ tárolható, könyvismertetés, kritika, miniszteri rendelet, náci röpirat, gyerekpornó, akár keverve is. Ugye milyen furcsa érzés távoli műfajok egymás mellé sorolása, drága elvtársak? No, unalmas lettem, zárjuk le itt a kérdést mára. Fel lettem szólítva, hogy álljak elő kétszáz jó könyvvel, ha tudok. Tudok. Akit érdekel, a következő "hozzászólást" is nézze meg. Köszönöm K-bel, al Ghúl, Attila és Pali hozzászólásait, az eszmecsere még nem fejeződött be, mások is beszállhatnak bármikor.  ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.08.01. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html