Pirxről. Igen, szegény Pirx megérdemel némi érdemi tárgyalást. Kettős nosztalgia van kibontakozóban személye és történetei iránt (ennek tanúja az Orionéhoz hasonló indexes topic az elmúlt hónapokban, sőt, években): egyrészt azokban, akik a sci-fi irodalomból ismerik a figurát, másrészt annak nyomán, hogy emlékezetes filmsorozat készült belőle Magyarországon a '70-es évek elején. A baj az, hogy a két ügy meglehetősen élesen elválik egymástól. Stanislaw Lem novellasorozata - amely komplexitása folytán joggal nevezhető regénynek - a tudományos- fantasztikus műfaj egyik klasszikusa; e nemben egy lapon említendő Asimov Alapítványával, Bradbury, Clarke vagy Dick, az amerikai nagyok (csakhogy az ABCD-sorrendnél maradjunk) jelentősebb írásaival. Pirxen keresztül számos tipikus sci-fi témát körbejárhatunk, egyben a legáltalánosabb, egyszersmind legmélyebb emberi és társadalmi kérdésekkel szembesülhetünk - egészen egyedülállóan komoly, mindazonáltal mókás formában. Tudom, furcsán hangzanak ezek a tobzódó jelzők; Pirx - azaz Lem - azonban ilyen. Hanem ott ez a bizonyos tévésorozat, ami ráadásul magyar. Hogy is mondjam... tiszteletre méltó az az igyekezet, ami az elkészítésében megnyilvánult, az invenció, ami által a Magyar Televízió nyújtotta technikai lehetőségek közepette megpróbáltak valami "szuper" dolgot létrehozni, impozáns továbbá a közreműködő színészek névsora - csakhogy... Szóval ez az, amikor a jóakarat kevés. Nem mintha Pirx-kalandból ne lehetne jó filmet készíteni. Csak ahhoz először is meg kell érteni, látni-érezni kell Lem világát. Másodszor, minthogy vizuális és technikai értelemben "hardcore" sci-firől van szó - űrhajókkal, robotokkal, realisztikus közeljövőbeli helyszínekkel -, olyan filmes műszaki háttér, szakértelem szükségeltetik, ami ezt hihetően valóra válthatja. És végül nem árt a műfajhoz, a szituációhoz igazodó színészi játék, ami elsősorban a művészeit erre rávezető rendezőn múlhat. Nos, ezek azok a kihívások, amikkel Rajnai Andrásnak és kollégáinak annak idején nemigen sikerült megbirkóznia. Szemben a lengyelekkel, akik - évekkel később - egy kitűnő, ma is nézhető mozifilmet forgattak a novellafüzér utolsó darabja, A tárgyalás alapján. A Robotokkal a Szaturnusz körül, ijesztően technicista címe dacára, nem kevesebbet kísérel meg, mint hogy meghatározza az emberi nemben rejlő különleges erő mibenlétét - s meg is teszi! Aki látta (illetve olvasta) a sztorit, annak, azt hiszem, saját világképe meghatározó motívumává vált az itt feltárt összefüggés. Erről ennyit. (Tessék utánanézni!) Viszont tényleg lenyűgöző a stáblista: nincs a kornak olyan jeles magyar színésze tán, aki ne tűnne fel a Pirxben - ugyanez bármilyen sokszázmillió dolláros hollywoodi szuper- produkcióban is elképzelhetetlen lenne! (Sinkovicstól Zenthéig, Somogyvári Rudolftól Márkus Lászlóig - csak akik épp eszembe jutnak.) Hiába: képtelenek beilleszkedni a sajátos hangulatú és viszonyrendszerű történetekbe. Egyvalakit kivéve: Papp János főiskolai hallgató szinte lubickol a főszerepben - nála jobban eltalált Pirx pilótát elképzelni sem lehet. (A lengyel filmben egy jóval idősebb, inkább a figura kiábrándultságát, meg- keseredett vonásait hangsúlyozó kolléga alakítja a címszerepet.) Kezdő létére... nem akarom túldicsérni: mondjuk egyszerűen, hogy jó. Akkor azt lehetett gondolni, meghatározó alakja lesz a következő évtizedek hazai színészvilágának. Talán nem lett az; szinkron- hangként halljuk csak gyakrabban. Sunyovszky Szilviáról én is csak azt mondom, hogy gyönyörű, egy akkori, ma már nem ismert női szépségideál megtestesítője volt, bájos, okos fiatal lány - nos, ő sem a színészi játékával emelkedett ki ebből a filmből... Ami viszont végképp siralmas a magyar Pirxben, és ezt nem lehet mentegetni, emiatt gondol vissza a sorozatra, aki csak látta egykor, gúnyos mosollyal a szája szélén - hacsak nem hahotázva -, az a filmtechnika, a makettek, modellek, trükkök témája. Az ember nem tudja, miközben nézi, sírjon-e vagy nevessen. Tragikomikusak a robotok, pokoli, ahogyan belefényképezik a pár centis fém-műanyag alakokat az élőszereplős és maketthátteres jelenetekbe. Az összemontírozott figurák képe olykor még egymásnak is ütközik - ez a nézőnek feltűnik, a rendezőknek, akkor, nem. Felfoghatatlan. Ezzel együtt a Pirxre jó szívvel lehet emlékezni, mégiscsak volt ilyen, megismerhettük a jeles irodalmi alakot, sokan talán ihletést kaptak, hogy utánaolvassanak Lemnek. És hogy miért beszélek ilyen sokat erről a filmről - amellett hogy jólesik, s talán e site látogatói is szívesen olvasnak az ügyről -, a jelen beszélgetéseink tárgyával, az Orionnal való kínálkozó összevetés lehetősége. Érdekes, hogy miközben az Orion is, a Pirx is papíron nagyon hasonló, mindkettő televíziós sci-fi sorozat, egyaránt olyan ország filmgyártásának terméke a hatvanas- hetvenes évek fordulójáról, amely egyébként nem jeleskedik e műfajban, mégis szöges ellentétei egymásnak; azt mondhatnám, komplementerei. A Pirxből ugyanis épp az hiányzik, ami az Orionban megvan - ugyanakkor éppen az adott hozzá, ami ott szóba sem került: a rendkívül fajsúlyos irodalmi alapanyag, a mély mondanivaló. Attila ******************************************* ORION-FÓRUM, 2003.07.18. http://users.freestart.hu/orion8/forum.html